| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Czy trzeba ustalać nową składkę wypadkową, gdy połączą się dwie firmy

Czy trzeba ustalać nową składkę wypadkową, gdy połączą się dwie firmy

Nasza spółka powstała w wyniku połączenia dwóch spółek prawa handlowego. Dotychczas obie spółki płaciły składkę na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 1,67%, bo każda z nich zatrudniała mniej niż 10 osób. Jednak od listopada br. w nowo powstałej firmie łącznie pracuje 15 osób. Składka wypadkowa ustalona na nowo na podstawie PKD byłaby niższa. Czy możemy uznać, że jesteśmy nowym podmiotem i opłacać niższą składkę ustaloną według PKD, czy nadal mamy opłacać składkę w wysokości 1,67% podstawy wymiaru?

Jeśli w wyniku połączenia spółek powstał nowy podmiot, składkę należy ustalić na podstawie PKD nowej firmy. Gdy jedna spółka przejęła drugą, nadal należy opłacać składkę w wysokości 1,67% podstawy wymiaru.

UZASADNIENIE

Wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe jest zróżnicowana dla płatników składek w zależności od liczby ubezpieczonych podlegających temu ubezpieczeniu, a także od rodzaju prowadzonej działalności. Stopa procentowa składki jest ustalana na rok składkowy i stosowana przez cały rok składkowy, a więc od 1 kwietnia danego roku do 31 marca danego roku przyszłego.

Na potrzeby różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe ustawodawca podzielił płatników na dwie grupy:

  • zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych lub niepodlegających wpisowi do rejestru podmiotów gospodarki narodowej REGON,
  • zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych, podlegających wpisowi do rejestru podmiotów gospodarki narodowej REGON.

Pierwsza grupa płatników opłaca składkę zryczałtowaną, której wysokość w żaden sposób nie jest uzależniona od rodzaju prowadzonej działalności.

Dla drugiej grupy płatników znaczenie ma rodzaj prowadzonej działalności. W kolejnych latach wpływ na wysokość opłacanej przez nich składki ma również liczba wypadków przy pracy, którym ulegli pracownicy płatnika w poszczególnych latach. Informacja w tym zakresie jest przekazywana do ZUS na druku ZUS IWA.

Liczbę ubezpieczonych ustala się dzieląc łączną liczbę osób, które podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy poprzedniego roku, przez liczbę miesięcy, w których płatnik był zgłoszony w ZUS co najmniej 1 dzień. Ponieważ każda z firm zgłaszała do ubezpieczenia wypadkowego w 2008 r. mniej niż 10 osób, składkę na ubezpieczenie wypadkowe opłacały w wysokości ryczałtowej (połowy najwyższej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla wszystkich rodzajów działalności), tj. w trwającym okresie składkowym w wysokości 1,67% podstawy wymiaru.

Gdy w ZUS zgłasza się nowy płatnik w trakcie trwania okresu składkowego (od 1 stycznia danego roku do 31 marca następnego roku), liczbę ubezpieczonych płatnik powinien ustalić według stanu w ciągu miesiąca, od którego zgłosił się w ZUS. W związku z tym, gdyby przyjąć, że firma, która powstała w listopadzie 2009 r. w wyniku połączenia dwóch firm, jest nowym płatnikiem składek, należałoby ustalić nową wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe według liczby osób zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego w ciągu listopada 2009 r.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Budzis

Doradca finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »