| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Uzależnienie prawa do renty rodzinnej od terminu śmierci ubezpieczonego

Uzależnienie prawa do renty rodzinnej od terminu śmierci ubezpieczonego

Artykuł 57 ust. 1 w zw. z art. 65 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.) jest zgodny z art. 67 ust. 1 w związku z art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 11 marca 2008 r., sygn. SK 58/06).

Skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego także nie przyniosła efektu. Sąd odmówił przyjęcia jej do rozpoznania. Tym samym, po uprawomocnieniu się postanowienia Sądu Najwyższego, zamknęła się droga sądowa. Eugenia M. ostatecznie skierowała skargę do Trybunału Konstytucyjnego, żądając uznania za niezgodny z konstytucją art. 57 ust. 1 w zw. z art. 65 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Argumentowała, że taka konstrukcja prawa do renty rodzinnej, uzależniająca ją od określonego terminu wystąpienia prawa do renty, godzi w zasadę równości wobec prawa oraz narusza przepisy dotyczące ochrony rodziny. Przez to skarżąca została pozbawiona zabezpieczenia społecznego.

Trybunał Konstytucyjny nie podzielił jednak poglądu skarżącej i uznał zaskarżone przepisy za zgodne z ustawą zasadniczą. Uzasadniając orzeczenie TK wskazał, że art. 67 konstytucji (na tę normę powoływała się skarżąca) ustanawia prawo obywateli do zabezpieczenia społecznego. Ale zabezpieczenie społeczne obejmuje zarówno ubezpieczenia społeczne (oraz wszystkie świadczenia z tego tytułu), jak i pomoc społeczną. Konstytucja nie przesądza o formach zabezpieczenia społecznego. Tą sprawą zajmuje się wyłącznie ustawodawca zwykły.

Nie jest możliwe ustalenie jednego modelu systemu zabezpieczeń społecznych „raz na zawsze”. Przyczyną tego są chociażby stale zachodzące zmiany w społeczeństwie i gospodarce.

System zabezpieczeń społecznych jest tak skonstruowany, że brak prawa do jednego ze świadczeń nie powoduje braku możliwości uzyskania innego świadczenia. Niemożność uzyskania renty nie powoduje więc zamknięcia drogi do ubiegania się o inne świadczenia (np. zasiłki z pomocy społecznej, rodzinne itp.).

Prawo do renty rodzinnej jest prawem pochodnym - wskazał Trybunał. Trzeba więc najpierw ustalić, czy zmarły miał lub nabyłby prawo do określonych świadczeń emerytalnych lub rentowych. Nie ma tu zróżnicowania podmiotowego, każdego obowiązują te same przepisy. Jeżeli więc śmierć ubezpieczonego nastąpiła po okresie 18 miesięcy od ustania ostatniego okresu ubezpieczenia, to tak samo członkom rodziny osoby, która przepracowała 5 lat, jak i osoby, która przepracowała 25 lat, nie mogłaby być przyznana renta rodzinna. Nie można też mówić o możliwości skorzystania z „odłożonych składek” - jak próbowała argumentować skarżąca. Trybunał podkreślił, że w przypadku osób, które nie weszły do zreformowanego systemu emerytalnego (II filar), ich składki trafiały do budżetu państwa. Te z kolei były przeznaczone na finansowanie bieżących świadczeń emerytalnych i rentowych.

W konkluzji wyroku Trybunał wskazał, że system ubezpieczeń społecznych stanowi pewną całość. Jego właściwe funkcjonowanie jest także wartością konstytucyjną - ze względu na obowiązek zabezpieczenia społecznego. Nie można więc likwidować pojedynczych norm prawnych bez oceny konsekwencji, jakie może spowodować taka ingerencja sądu konstytucyjnego - stwierdził Trybunał zamykając rozprawę.

Michał Culepa

specjalista w zakresie prawa pracy

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Janiak

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »