| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Jak uwzględnić "trzynastkę" w zaświadczeniu wystawianym do celów rozliczenia emeryta z ZUS

Jak uwzględnić "trzynastkę" w zaświadczeniu wystawianym do celów rozliczenia emeryta z ZUS

Od 1 stycznia 2007 r., z krótką przerwą w czerwcu 2007 r., zatrudniamy emeryta, który ma ustalone prawo do emerytury od 1 czerwca 2007 r. Wynagrodzenie wypłacamy mu w tym samym miesiącu, za który przysługuje. W lutym br. otrzymał od nas „trzynastkę” za poprzedni rok. Czy w zaświadczeniu o przychodzie za 2007 r., które musimy wydać emerytowi w celu rozliczenia się z ZUS, mamy uwzględnić ten składnik? Jeśli tak, to czy podać pełną wysokość „trzynastki”, czy tylko za okres, w którym pracownik miał prawo do emerytury?

Ponadto przy rozliczaniu przychodu za 2008 r. pod uwagę będzie brana tylko część „trzynastki”, ponieważ ZUS nie uwzględnia przychodu uzyskanego z tytułu pracy wykonywanej przed ustaleniem prawa do emerytury lub renty bez względu na to, kiedy przychód ten został uzyskany. Przychód ten dotyczy tylko częściowo okresu, w którym Państwa pracownik był uprawniony do emerytury i tylko tę część ZUS będzie brał pod uwagę sprawdzając, czy osiąganie przychodu wpływało na zmniejszenie bądź zawieszenie emerytury. Jak wynika z pytania, Państwa pracownik uzyskał prawo do emerytury od 1 czerwca 2007 r., dlatego ZUS weźmie pod uwagę tylko 7/12 „trzynastki”.

Istnieje jeden wyjątek, gdy „trzynastkę” byłoby można zaliczyć do roku, za który przysługiwała. Dotyczy to sytuacji, gdy praca była wykonywana w okresie, w którym prawo do emerytury lub renty było zawieszone (na wniosek zainteresowanego, z powodu osiągania zbyt wysokich przychodów czy z powodu kontynuowania zatrudnienia u tego samego pracodawcy, co przed przejściem na emeryturę). Taki sposób zakwalifikowania przychodów może mieć miejsce tylko wtedy, gdy jest on korzystniejszy dla emeryta lub rencisty od rozliczenia na zasadach ogólnych.

Z pytania nie wynika, czy emerytura przysługująca pracownikowi w 2007 r. była wypłacana przez ZUS lub czy prawo do tego świadczenia było zawieszone. Jeśli emerytura była zawieszona, wówczas będzie możliwość zaliczenia odpowiedniej części „trzynastki” wypłaconej w lutym br. do przychodu za 2007 r., co powinni Państwo uwzględnić wystawiając zaświadczenie o wysokości tego przychodu. W ten sposób składnik ten nie będzie miał wpływu na zawieszenie lub zmniejszenie emerytury za 2008 r.

Podstawa prawna:

• art. 104, art. 127 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.),

• art. 18 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• § 1 ust. 5, § 5 rozporządzenia z 22 lipca 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury i renty (DzU nr 58, poz. 290 ze zm.),

• § 1, § 2 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.).

Dariusz Noszczak

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Narzędzia kadrowego

Ośrodki konferencyjno- szkoleniowe

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Simpkins & Co Solicitors

Jedna z najlepszych firm prawniczych w południowej Anglii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »