| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Jak uwzględnić "trzynastkę" w zaświadczeniu wystawianym do celów rozliczenia emeryta z ZUS

Jak uwzględnić "trzynastkę" w zaświadczeniu wystawianym do celów rozliczenia emeryta z ZUS

Od 1 stycznia 2007 r., z krótką przerwą w czerwcu 2007 r., zatrudniamy emeryta, który ma ustalone prawo do emerytury od 1 czerwca 2007 r. Wynagrodzenie wypłacamy mu w tym samym miesiącu, za który przysługuje. W lutym br. otrzymał od nas „trzynastkę” za poprzedni rok. Czy w zaświadczeniu o przychodzie za 2007 r., które musimy wydać emerytowi w celu rozliczenia się z ZUS, mamy uwzględnić ten składnik? Jeśli tak, to czy podać pełną wysokość „trzynastki”, czy tylko za okres, w którym pracownik miał prawo do emerytury?

Ponadto przy rozliczaniu przychodu za 2008 r. pod uwagę będzie brana tylko część „trzynastki”, ponieważ ZUS nie uwzględnia przychodu uzyskanego z tytułu pracy wykonywanej przed ustaleniem prawa do emerytury lub renty bez względu na to, kiedy przychód ten został uzyskany. Przychód ten dotyczy tylko częściowo okresu, w którym Państwa pracownik był uprawniony do emerytury i tylko tę część ZUS będzie brał pod uwagę sprawdzając, czy osiąganie przychodu wpływało na zmniejszenie bądź zawieszenie emerytury. Jak wynika z pytania, Państwa pracownik uzyskał prawo do emerytury od 1 czerwca 2007 r., dlatego ZUS weźmie pod uwagę tylko 7/12 „trzynastki”.

Istnieje jeden wyjątek, gdy „trzynastkę” byłoby można zaliczyć do roku, za który przysługiwała. Dotyczy to sytuacji, gdy praca była wykonywana w okresie, w którym prawo do emerytury lub renty było zawieszone (na wniosek zainteresowanego, z powodu osiągania zbyt wysokich przychodów czy z powodu kontynuowania zatrudnienia u tego samego pracodawcy, co przed przejściem na emeryturę). Taki sposób zakwalifikowania przychodów może mieć miejsce tylko wtedy, gdy jest on korzystniejszy dla emeryta lub rencisty od rozliczenia na zasadach ogólnych.

Z pytania nie wynika, czy emerytura przysługująca pracownikowi w 2007 r. była wypłacana przez ZUS lub czy prawo do tego świadczenia było zawieszone. Jeśli emerytura była zawieszona, wówczas będzie możliwość zaliczenia odpowiedniej części „trzynastki” wypłaconej w lutym br. do przychodu za 2007 r., co powinni Państwo uwzględnić wystawiając zaświadczenie o wysokości tego przychodu. W ten sposób składnik ten nie będzie miał wpływu na zawieszenie lub zmniejszenie emerytury za 2008 r.

Podstawa prawna:

• art. 104, art. 127 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.),

• art. 18 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• § 1 ust. 5, § 5 rozporządzenia z 22 lipca 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury i renty (DzU nr 58, poz. 290 ze zm.),

• § 1, § 2 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.).

Dariusz Noszczak

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Dudkiewicz

Doradca podatkowy, agent celny, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK