REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wcześniejsza emerytura pracownika pozostającego w stosunku pracy

Dariusz Noszczak
Prawnik z ponad 10-letnim doświadczeniem, specjalista w dziedzinie prawa ubezpieczeń społecznych, w tym m.in. świadczeń emerytalno-rentowych. Autor wielu publikacji poświęconych tej tematyce, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
Wcześniejsza emerytura pracownika pozostającego w stosunku pracy. /Fot. Fotolia
Wcześniejsza emerytura pracownika pozostającego w stosunku pracy. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wcześniejsza emerytura przysługuje po ukończeniu 60 lat pracownikom zatrudnionym w szczególnych warunkach po spełnieniu określonych warunków. Czy pracownik pozostający w stosunku pracy może mieć przyznaną i wypłacaną przez ZUS emeryturę?

PROBLEM 

Autopromocja

Jeden z naszych pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach po ukończeniu w przyszłym roku 60 lat zamierza ubiegać się o wcześniejszą emeryturę, przyznawaną w związku z udowodnieniem długiego stażu na 1 stycznia 1999 r. Chcielibyśmy jednak, aby nadal u nas pracował. Czy jeśli nie rozwiążemy z nim umowy o pracę, ZUS przyzna mu wcześniejszą emeryturę i będzie wypłacał to świadczenie? 

RADA 

Państwa pracownik będzie mógł nabyć prawo do wcześniejszej emerytury bez konieczności rozwiązania umowy o pracę. W razie kontynuowania zatrudnienia emerytura zostanie zawieszona. Pracownik nie będzie mógł jej otrzymywać do czasu dostarczenia dokumentu (świadectwa pracy) potwierdzającego rozwiązanie umowy o pracę. 

UZASADNIENIE 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r. (do tej grupy zalicza się również Państwa pracownik) mogą ubiegać się o uzyskanie wcześniejszej emerytury m.in. na podstawie art. 184 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS. Świadczenie to może być im przyznane, jeżeli: 

  • udowodniły na 1 stycznia 1999 r. okresy składkowy i nieskładkowy wynoszące co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, w tym odpowiedni okres pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, działalności twórczej lub artystycznej albo zatrudnienia na kolei (na ogół 15 lat),
  • ukończyły obniżony wiek emerytalny uprawniający do uzyskania odpowiednio emerytury z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, emerytury z tytułu działalności twórczej lub artystycznej, emerytury w obniżonym wieku z tytułu wykonywania pracy górniczej lub emerytury kolejowej, wynoszący na ogół 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn,
  • nie przystąpiły do otwartego funduszu emerytalnego albo złożyły wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w OFE, za pośrednictwem ZUS, na dochody budżetu państwa.

Zobacz także: Emerytury 2014 r.

Do 31 grudnia 2012 r. dodatkowym warunkiem nabycia przez pracowników prawa do wcześniejszej emerytury było rozwiązanie stosunku pracy (art. 184 ustawy emerytalnej). Warunek ten został zniesiony (art. 1 pkt 20 ustawy z 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw). Osoby, które ubiegają się o uzyskanie takiej emerytury po 31 grudnia 2012 r., nie muszą więc rozwiązywać stosunku pracy, aby ZUS ustalił im prawo do tego świadczenia. 

Nowelizacja zachowała warunek rozwiązania stosunku pracy przewidziany dla emerytur górniczych przyznawanym osobom, które wymagane warunki spełniły do końca 2008 r. Ponadto, po 31 grudnia 2012 r. również przyznanie emerytury nauczycielskiej bez względu na wiek (art. 88 Karty Nauczyciela) jest uzależnione od rozwiązania stosunku pracy. 

Mimo zniesienia od 1 stycznia 2013 r. warunku rozwiązania stosunku pracy wymaganego do nabycia prawa do wcześniejszej emerytury przyznawanej na podstawie art. 184 ustawy emerytalnej, osoba, która nie spełniła tego warunku, nie będzie mogła pobierać takiego świadczenia. Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje bowiem przepis (art. 103a ustawy emerytalnej) przewidujący zawieszenie prawa do każdej emerytury (oprócz przyznawanej z urzędu) dla osób, które nie rozwiązały stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywały zatrudnienie bezpośrednio przed nabyciem prawa do tego świadczenia. Zawieszenie prawa do emerytury osobom kontynuującym zatrudnienie następuje niezależnie od wysokości osiąganego z tego tytułu przychodu. Pobieranie emerytury jest uzależnione od rozwiązania wszystkich stosunków pracy, w jakich emeryt pozostawał przed nabyciem uprawnień, bez względu na wymiar czasu pracy.

Zadaj pytanie: Forum Kadry - ZUS i Płace

PRZYKŁAD 

Jan R. udowodnił na 1 stycznia 1999 r. 26-letni staż ubezpieczeniowy, w tym 15-letni okres zatrudnienia na kolei. W 1999 r. nie przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego. Obecnie pozostaje w stosunku pracy. Po ukończeniu 60 lat, w marcu 2013 r. zamierza ubiegać się o uzyskanie wcześniejszej emerytury (na podstawie art. 184 ustawy emerytalnej). ZUS przyzna mu to świadczenie niezależnie od tego, czy przed zgłoszeniem wniosku rozwiąże on dotychczasowy stosunek pracy. 

PRZYKŁAD

Maria K., będąca członkiem otwartego funduszu emerytalnego, na 1 stycznia 1999 r. udowodniła 21-letni staż ubezpieczeniowy, w tym 15-letni okres pracy w szczególnych warunkach. Obecnie pozostaje w dwóch stosunkach pracy (w ramach każdego z nich na 1/4 etatu). W maju 2013 r. ukończy 55 lat i zamierza zgłosić wniosek o wcześniejszą emeryturę (na podstawie art. 184 ustawy emerytalnej). ZUS przyzna jej to świadczenie bez konieczności rozwiązania obydwu stosunków pracy, po złożeniu wniosku o przekazanie środków zgromadzonych w OFE na dochody budżetu państwa. Aby jednak pobierać przyznaną emeryturę, będzie musiała rozwiązać obydwie umowy. 

PRZYKŁAD 

Grzegorz J., niebędący członkiem otwartego funduszu emerytalnego, udowodnił na 1 stycznia 1999 r. staż ubezpieczeniowy oraz okres pracy w szczególnych warunkach wymagany do uzyskania wcześniejszej emerytury na podstawie art. 184 ustawy emerytalnej. 20 grudnia 2012 r., tuż po ukończeniu 60 lat, zgłosił wniosek o przyznanie tego świadczenia. Nie rozwiązał jednak stosunku pracy, licząc na to, że obejmą go już nowe przepisy wchodzące w życie od 1 stycznia 2013 r. Tak się jednak nie stało. ZUS odmówił przyznania wnioskowanej emerytury w związku z niespełnieniem warunku ustania zatrudnienia. Gdyby ubezpieczony zgłosił wniosek najwcześniej w styczniu 2013 r., otrzymałby decyzję przyznającą świadczenie mimo kontynuowania stosunku pracy. Zostałoby ono jedynie zawieszone do czasu nadesłania dokumentu potwierdzającego ustanie zatrudnienia. 

WAŻNE!

Prawo do emerytury przysługuje nawet wtedy, gdy pracownik nie rozwiąże umowy o pracę, ale aby ją pobierać, trzeba zakończyć stosunek pracy. 

W odniesieniu do osób, które nabędą prawo do emerytury, nie ma też zastosowania wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 listopada 2012 r. (sygn. akt. K 2/12). Trybunał uznał, że przepisy zakazujące łączenia pracy z pobieraniem emerytury są niezgodne z konstytucją w stosunku do osób, które nabyły prawo do emerytury w okresie od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Trybunał nie zakwestionował natomiast konstytucyjności zakazu łączenia pracy z emeryturą w odniesieniu do osób, które nabyły (nabędą) prawo do świadczenia po 31 grudnia 2010 r. Aby pobierać przyznaną emeryturę, muszą one rozwiązać (przynajmniej na 1 dzień) stosunek pracy nawiązany przed nabyciem uprawnień do tego świadczenia. Jeśli tego nie zrobią, ZUS nie rozpocznie wypłaty emerytury. Będzie to możliwe dopiero po dostarczeniu przez osobę uprawnioną dokumentu potwierdzającego ustanie zatrudnienia wraz ze stosownym wnioskiem o wypłatę zawieszonego świadczenia. ZUS podejmie jednak w takiej sytuacji wypłatę świadczenia, bez względu na wysokość uzyskiwanego przychodu, tylko wtedy, gdy osoba uprawniona osiągnęła powszechny wiek emerytalny (zróżnicowany od 1 stycznia 2013 r. w zależności od daty urodzenia). Jeśli jeszcze takiego wieku nie ukończyła, podjęcie wypłaty emerytury w pełnej wysokości będzie możliwe po dostarczeniu przez świadczeniobiorcę oświadczenia, że nie osiąga on przychodu przekraczającego 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez prezesa GUS (od 1 grudnia 2012 r. do 28 lutego 2013 r. – 2457,20 zł. Jeśli przychód ten będzie przekraczał 70%, ale będzie niższy od 130% tego wynagrodzenia (4563,30 zł), świadczenie będzie wypłacane w odpowiednio zmniejszonej wysokości. W przypadku natomiast, gdy z oświadczenia będzie wynikało, że przychód przekracza 130% przeciętnego wynagrodzenia, wypłata emerytury nadal będzie zawieszona.

Polecamy serwis: Emerytury i renty

PRZYKŁAD 

Hanna G. spełniła wszystkie warunki wymagane do przyznania wcześniejszej emerytury (art. 184 ustawy emerytalnej) zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2013 r. Na początku 2013 r., mając 56 lat, zgłosiła wniosek o to świadczenie, ale nie rozwiązała dotychczasowego stosunku pracy. ZUS przyznał jej wcześniejszą emeryturę, lecz zawiesił jej wypłatę w związku z kontynuowaniem zatrudnienia. Z końcem stycznia 2013 r. uprawniona zamierza rozwiązać, a kilka dni później ponownie nawiązać stosunek pracy i zgłosić wniosek o podjęcie wypłaty świadczenia. Jednocześnie jednak, z uwagi na nieosiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego, będzie musiała przedłożyć oświadczenie o wysokości uzyskiwanego przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczeń społecznych. Ponieważ przychód ten przekracza 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ZUS nie podejmie wypłaty emerytury mimo wcześniejszego rozwiązania stosunku pracy. 

Podstawa prawna:

  • art. 103a i art. 184 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.),
  • art. 1 pkt 20 ustawy z 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r. poz. 637).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    ZUS: Od 1 kwietnia 2024 r. wyższe kwoty odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

    1 kwietnia 2024 r. zwiększą się kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu ubezpieczony otrzyma 1431 zł. W razie śmierci ubezpieczonego kwota jednorazowego odszkodowania dla małżonka lub dziecka wzrośnie do 128799 zł.

    Najbardziej poszukiwany zawód w Polsce! Sprawdź, kogo poszukują pracodawcy.

    Jaki zawód jest najbardziej poszukiwany w Polsce? Kogo na polskim rynku pracy brakuje nawet bardziej niż kierowców i informatyków? Kompetencje tych pracowników są niezbędne do uruchamiania nowych, dużych inwestycji.

    Pracownicy urzędów państwowych. Będą nowe przepisy o czasie pracy w urzędach

    Prezes Rady Ministrów określi w rozporządzeniu zasady ustalania przez kierowników urzędów czasu pracy urzędów, w których są zatrudnieni urzędnicy państwowi oraz inni pracownicy. Nowe przepisy mają m.in. na celu umożliwienie zastosowania bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie organizacji pracy urzędów.

    Decyzja o potrzebie wsparcia – kto wydaje i ile się czeka?

    Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o potrzebie wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek?

    REKLAMA

    Pracownicy domowi i globalny kryzys opiekuńczy nad osobami niepełnosprawnymi i starszymi

    Rośnie globalne zapotrzebowanie na płatną opiekę, czy to nad osobami starszymi czy nad osobami niepełnosprawnymi. Coraz więcej państw na całym świecie, w tym szczególnie w UE boryka się z kryzysem opiekuńczym. Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) szacuje, że kobiety stanowią trzy czwarte z 75,6 miliona pracowników domowych na całym świecie. Konieczne jest zapewnienie im ochrony w zatrudnieniu, w tym ochrony ubezpieczeniowej. MOP alarmuje o implementację przepisów. Praca domowa jest w dalszym ciągu niedoceniana i niedostrzegana oraz że w znacznej części jest wykonywana przez kobiety i dziewczęta, z których wiele jest migrantkami lub członkami społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji i które są w szczególny sposób narażone na łamanie praw człowieka i pracownika, molestowanie seksualne czy dyskryminację. Czas to zmienić!

    Kolejne podwyżki w budżetówce. Jakie będą wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych?

    Wzrosną wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych. Minimalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego tych pracowników będą wynosiły od 4190 zł do 4640 zł. Natomiast maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego będą wynosiły od 6000 zł do 12720 zł.

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie - przepis na sukces z 6 składników

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie nie mają łatwo. Mogą jednak przekuć swoją ponadprzeciętną wrażliwość w atut. Oto przepis na sukces dla osób wysoko wrażliwych od psycholog Aleksandry Kolińskiej. Potrzebujesz tylko 6 składników.

    Podwyżki w budżetówce. Nowelizacja przepisów o wynagradzaniu pracowników administracji rządowej i innych jednostek

    Szykują się podwyżki dla kolejnych grup pracowników budżetówki. Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił zapis o kolejnym projekcie rozporządzenia. Chodzi o rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    REKLAMA

    Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku
    Rozliczanie freelancera – praktyczne przykłady

    Rozliczanie freelancera przy umowie zlecenie i umowie o dzieło - jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Jak rozliczać podatkowo freelancera z zagranicy?

    REKLAMA