| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Zaświadczenia dla emerytów i rencistów o uzyskanym przychodzie – jakie obowiązki ma pracodawca

Zaświadczenia dla emerytów i rencistów o uzyskanym przychodzie – jakie obowiązki ma pracodawca

Pracodawcy i zleceniodawcy są zobowiązani do poinformowania ZUS o zatrudnieniu emeryta lub rencisty oraz o kwocie przewidywanego osiągniętego przychodu. Należy to zrobić niezwłocznie po nawiązaniu współpracy z osobą pobierającą takie świadczenie. Po zakończeniu roku pracodawca (zleceniodawca) oraz pracownik (zleceniobiorca) do końca lutego każdego następnego roku muszą zawiadomić ZUS o wysokości uzyskanego przychodu za rok ubiegły.

W 2012 r. firma Znak współpracowała na podstawie umowy zlecenia z 50-letnim rencistą, który równocześnie był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w innej firmie. Z tytułu umowy zlecenia nie były odprowadzane składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, tylko składka zdrowotna. Firma do końca lutego musi przekazać do ZUS informację o dochodach osiągniętych w 2012 r., ponieważ wynagrodzenie ze zlecenia jest tytułem do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych.

Obowiązek złożenia zaświadczenia o przychodzie dotyczy świadczeniobiorców, którzy podlegają obowiązkowo lub dobrowolnie ubezpieczeniom społecznym, oraz osób, które nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia społecznego z uwagi na ustalone prawo do emerytury (renty) lub inny tytuł do ubezpieczeń.

Obowiązek składania zaświadczenia o dochodach nie dotyczy emeryta (lub rencisty), który świadczy usługi na podstawie umowy o dzieło.

Nie należy składać zaświadczenia o przychodzie za emerytów (rencistów), którzy współpracują na podstawie umowy o dzieło.

W zaświadczeniu dla ZUS należy uwzględnić przychód z tytułu umowy o pracę oraz ewentualny przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, umowy o dzieło, która została zawarta z własnym pracownikiem.

Emeryt, zatrudniony od 1 maja 2012 r. na podstawie umowy o pracę, zawarł z własnym pracodawcą dodatkowo umowę zlecenia. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne od 1 maja 2012 r. stanowi łączny przychód osiągany z tytułu umowy o pracę i z tytułu umowy zlecenia. Pracodawca jest zobowiązany poinformować ZUS o osiąganym przez emeryta przychodzie z obu tytułów.

Przy ustalaniu kwoty osiąganego dochodu dolicza się kwoty pobranych zasiłków: chorobowego, macierzyńskiego i opiekuńczego oraz kwoty świadczenia rehabilitacyjnego i wyrównawczego, zasiłku wyrównawczego i dodatku wyrównawczego.

W zaświadczeniu należy uwzględnić tylko dochód uzyskany po nabyciu prawa do emerytury lub renty. Należy w tym przypadku brać pod uwagę okres, za który jest należna, a nie daty powstania dochodu. Jeśli zatem składnik wynagrodzenia ma przesunięty terminy wypłaty na kolejny miesiąc lub jest wypłacany po końcu roku, należy go uwzględnić w zaświadczeniu o przychodzie zgodnie z datą wypłaty.

Przychód osiągnięty z tytułu pracy wykonywanej w okresie, w którym zainteresowany nie miał jeszcze prawa do świadczenia lub w którym nie przysługiwało już prawo do świadczenia, nie ma żadnego wpływu na wypłatę emerytury lub renty.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria RK Legal

Od 10 lat wspieramy biznes naszych klientów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK