| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Zaświadczenia dla emerytów i rencistów o uzyskanym przychodzie – jakie obowiązki ma pracodawca

Zaświadczenia dla emerytów i rencistów o uzyskanym przychodzie – jakie obowiązki ma pracodawca

Pracodawcy i zleceniodawcy są zobowiązani do poinformowania ZUS o zatrudnieniu emeryta lub rencisty oraz o kwocie przewidywanego osiągniętego przychodu. Należy to zrobić niezwłocznie po nawiązaniu współpracy z osobą pobierającą takie świadczenie. Po zakończeniu roku pracodawca (zleceniodawca) oraz pracownik (zleceniobiorca) do końca lutego każdego następnego roku muszą zawiadomić ZUS o wysokości uzyskanego przychodu za rok ubiegły.

W 2012 r. firma Znak współpracowała na podstawie umowy zlecenia z 50-letnim rencistą, który równocześnie był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w innej firmie. Z tytułu umowy zlecenia nie były odprowadzane składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, tylko składka zdrowotna. Firma do końca lutego musi przekazać do ZUS informację o dochodach osiągniętych w 2012 r., ponieważ wynagrodzenie ze zlecenia jest tytułem do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych.

Obowiązek złożenia zaświadczenia o przychodzie dotyczy świadczeniobiorców, którzy podlegają obowiązkowo lub dobrowolnie ubezpieczeniom społecznym, oraz osób, które nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia społecznego z uwagi na ustalone prawo do emerytury (renty) lub inny tytuł do ubezpieczeń.

Obowiązek składania zaświadczenia o dochodach nie dotyczy emeryta (lub rencisty), który świadczy usługi na podstawie umowy o dzieło.

Nie należy składać zaświadczenia o przychodzie za emerytów (rencistów), którzy współpracują na podstawie umowy o dzieło.

W zaświadczeniu dla ZUS należy uwzględnić przychód z tytułu umowy o pracę oraz ewentualny przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, umowy o dzieło, która została zawarta z własnym pracownikiem.

Emeryt, zatrudniony od 1 maja 2012 r. na podstawie umowy o pracę, zawarł z własnym pracodawcą dodatkowo umowę zlecenia. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne od 1 maja 2012 r. stanowi łączny przychód osiągany z tytułu umowy o pracę i z tytułu umowy zlecenia. Pracodawca jest zobowiązany poinformować ZUS o osiąganym przez emeryta przychodzie z obu tytułów.

Przy ustalaniu kwoty osiąganego dochodu dolicza się kwoty pobranych zasiłków: chorobowego, macierzyńskiego i opiekuńczego oraz kwoty świadczenia rehabilitacyjnego i wyrównawczego, zasiłku wyrównawczego i dodatku wyrównawczego.

W zaświadczeniu należy uwzględnić tylko dochód uzyskany po nabyciu prawa do emerytury lub renty. Należy w tym przypadku brać pod uwagę okres, za który jest należna, a nie daty powstania dochodu. Jeśli zatem składnik wynagrodzenia ma przesunięty terminy wypłaty na kolejny miesiąc lub jest wypłacany po końcu roku, należy go uwzględnić w zaświadczeniu o przychodzie zgodnie z datą wypłaty.

Przychód osiągnięty z tytułu pracy wykonywanej w okresie, w którym zainteresowany nie miał jeszcze prawa do świadczenia lub w którym nie przysługiwało już prawo do świadczenia, nie ma żadnego wpływu na wypłatę emerytury lub renty.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

LingoLab.pl

Internetowa Szkoła Językowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »