| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika ubiegającego się o przyznanie emerytury

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika ubiegającego się o przyznanie emerytury

Nasz pracownik niedługo osiągnie 65 lat i ma zamiar złożyć do ZUS wniosek o przyznanie emerytury. Czy jako pracodawca jesteśmy zobowiązani do skompletowania wniosku o emeryturę? Jeśli tak, to jakiego rodzaju dokumenty (zaświadczenia) będziemy zobowiązani wystawić pracownikowi w postępowaniu o przyznanie emerytury?

W postępowaniu przed organem rentowym o ustalenie uprawnień do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub uprawnień do otrzymania rekompensaty pieniężnej dopuszczalne są – jako środki dowodowe – zaświadczenia potwierdzające okresy wykonywania takiej pracy, wystawione przez:

  • organy założycielskie zlikwidowanych zakładów pracy, w tym m.in. przez b. Ministerstwo Gospodarki,
  • Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa,
  • zakłady pracy, posiadające w swoich archiwach zakładowych akta osobowe byłych pracowników, którzy odeszli z pracy w okresie przed rozpoczęciem procesu przekształceń własnościowych i restrukturyzacji, jeżeli z akt tych bezspornie wynika fakt wykonywania przez daną osobę pracy w szczególnych warunkach.

Praca w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze

Okresy pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze musi potwierdzić zakład pracy na podstawie posiadanej dokumentacji w świadectwie wykonywania pracy w szczególnych warunkach.

Powyżej przedstawiamy stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i ZUS, zajęte w związku z wątpliwościami dotyczącymi określenia podmiotów uprawnionych do wystawiania świadectw pracy, potwierdzających okresy pracy w szczególnych warunkach oraz zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (ZUS Rp-7).

Przy ustalaniu uprawnień do emerytury lub renty, a także obliczaniu wysokości tych świadczeń oraz przy ustalaniu kapitału początkowego dopuszczalne jest uwzględnianie – jako środka dowodowego – zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7 wystawionego przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa.

W zaświadczeniach, o których wyżej mowa (tj. ZUS Rp-7, świadectwie wykonywania pracy w szczególnych warunkach, zaświadczeniach pracodawcy potwierdzających okres zatrudnienia), powinna być zawarta informacja, na podstawie jakich dokumentów osobowych zostały one wystawione.

Podstawa prawna:

  • art. 24, art. 125, art. 182, art. 184 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.),
  • § 21–26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz.U. Nr 237, poz. 1412),
  • § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8, poz. 43 ze zm.),
  • art. 231 Kodeksu pracy.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK