| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika ubiegającego się o przyznanie emerytury

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika ubiegającego się o przyznanie emerytury

Nasz pracownik niedługo osiągnie 65 lat i ma zamiar złożyć do ZUS wniosek o przyznanie emerytury. Czy jako pracodawca jesteśmy zobowiązani do skompletowania wniosku o emeryturę? Jeśli tak, to jakiego rodzaju dokumenty (zaświadczenia) będziemy zobowiązani wystawić pracownikowi w postępowaniu o przyznanie emerytury?

Od 1 stycznia 1999 r. każdy ubezpieczony posiada indywidualne konto w ZUS. Dokumenty stwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe oraz wysokość przychodu, stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, nie są wymagane, jeżeli konto ubezpieczonego zawiera dane pozwalające na ustalenie prawa do świadczenia. Ponadto dokumenty, o których mowa wyżej, nie są wymagane, jeżeli zostały złożone w ZUS do celów ustalenia kapitału początkowego albo prawa lub wysokości świadczeń na podstawie ustawy lub odrębnych przepisów.

WAŻNE!

Dokumenty potwierdzające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie są wymagane, jeżeli konto ubezpieczonego zawiera dane pozwalające na ustalenie prawa do świadczenia albo jeżeli zostały złożone w organie rentowym w celu ustalenia kapitału początkowego.

PRZYKŁAD

Stanisława M., urodzona 3 września 1952 r., po ukończeniu 60 lat złożyła do ZUS wniosek o emeryturę. Do podstawy wymiaru emerytury wskazała zarobki z lat 2002–2011. Zwróciła się do swojego zakładu pracy o wydanie zaświadczenia ZUS Rp-7. Zakład pracy nie musi wystawiać druku ZUS Rp-7 (nie będzie on potrzebny), ponieważ na indywidualnym koncie pracownicy w ZUS znajdują się dane o wysokości składek odprowadzanych za nią przez zakład pracy.

Przejście zakładu pracy lub likwidacja pracodawcy

Pracownikom, którzy zostali przejęci wraz z częścią zakładu, zaświadczenie o wysokości osiąganych zarobków lub dochodu (ZUS Rp-7) powinien wystawić nowy pracodawca. Pracodawcą właściwym do wystawienia druku ZUS Rp-7 dla pracowników pozostałych w nieprzejętej części przedsiębiorstwa lub z którymi rozwiązano stosunek pracy przed przekształceniem jest ich dotychczasowy pracodawca.

Jeśli dotychczasowy zakład pracy przekazał dokumenty płacowe pracowników, z którymi rozwiązano stosunek pracy, zaświadczenie o wynagrodzeniu można wystawić na podstawie uwierzytelnionych kopii list płac. Potwierdzenia powinien dokonać uprawniony do tego rodzaju czynności pracownik firmy, np. specjalista ds. kadr i płac.

W przypadku gdy dokumentacja płacowa nie istnieje lub uległa zniszczeniu, zaświadczenie o wysokości osiągniętych wynagrodzeń może być wydane przez pracodawcę (następcę prawnego) na podstawie danych zawartych w aktach osobowych pracownika, np. w:

  • umowie o pracę,
  • pismach o powołaniu, mianowaniu,
  • karcie wynagrodzeń.

Jeżeli proces likwidacji został zakończony, a zlikwidowany zakład pracy był przedsiębiorstwem państwowym, były pracownik powinien zwrócić się o wydanie dokumentacji płacowej do następcy prawnego, tj. utworzonej w wyniku przekształcenia spółki skarbu państwa, spółki prawa cywilnego lub handlowego, które powstały po sprywatyzowaniu przedsiębiorstwa.

Gdy zakład pracy został zlikwidowany i nie ma prawnego następcy, wysokość zarobków może potwierdzić jednostka przechowująca dokumentację pracowniczą (np. organ założycielski, organ nadrzędny, archiwum lub firma przechowalnicza).

Stanowisko ZUS i MPiPS z 13 stycznia 2003 r. w sprawie podmiotów uprawnionych do wystawiania świadectwa pracy w szczególnych warunkach

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

La Strada - Fundacja Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu

Fundacja podejmuje działania mające na celu zwalczanie handlu kobietami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »