| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Jak uzyskać emeryturę – krok po kroku

Jak uzyskać emeryturę – krok po kroku

Wystąpienie z wnioskiem o przyznanie emerytury wiąże się z koniecznością zgromadzenia dokumentacji, niejednokrotnie dotyczącej odległych lat zatrudnienia. Pracodawca ma obowiązek udzielić przyszłemu emerytowi pomocy w tym zakresie. Oprócz tego pracodawca musi sporządzić zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości osiągniętych przez pracownika zarobków (najczęściej na formularzu ZUS Rp-7), a także przygotować i – za zgodą pracownika – przesłać do ZUS wniosek o przyznanie emerytury. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak sprawnie i bezproblemowo przejść przez formalności związane z ubieganiem się w ZUS o przyznanie świadczenia emerytalnego.

Uzyskanie emerytury jest na ogół uzależnione od złożenia wniosku o to świadczenie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ZUS przyznaje z urzędu emeryturę osobie pobierającej rentę z tytułu niezdolności do pracy.

Do wniosku o emeryturę należy dołączyć dokumenty. Ich rodzaj jest uzależniony od tego, czy wnioskodawca ubiega się o „starą” emeryturę, emeryturę ustalaną na nowych zasadach, a także czy na przestrzeni kariery zawodowej udowodnił okresy pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.

Osoby pozostające w zatrudnieniu mogą zwrócić się do swojego pracodawcy o pomoc w zebraniu dokumentacji emerytalnej, a także o wystawienie odpowiednich zaświadczeń potwierdzających okresy składkowe i nieskładkowe oraz uzyskiwane wynagrodzenia. Pracodawcy zostali bowiem zobowiązani przepisami ustawy emerytalnej m.in. do:

  • przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę,
  • współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji emerytalnej oraz
  • wydawania zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do tego świadczenia i jego wysokości.

Wniosek wraz z niezbędną dokumentacją należy zgłosić we właściwej placówce ZUS.

WAŻNE!

Zatrudnione osoby mogą zwrócić się do swojego pracodawcy o pomoc w zebraniu dokumentacji emerytalnej, a także domagać się wystawienia zaświadczeń potwierdzających okresy składkowe i nieskładkowe oraz uzyskiwane wynagrodzenia, a pracodawca ma obowiązek takiej pomocy udzielić.

Wniosek może złożyć sam wnioskodawca lub zatrudniający go pracodawca. Pracodawca został w określonym przypadku zwolniony z obowiązku dostarczenia dokumentacji emerytalnej do ZUS. Nie ma takiego obowiązku jedynie w stosunku do osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r., które wnioskują o uzyskanie emerytury ustalanej na tzw. nowych zasadach.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Ostrowska

ekspert Instytutu Rozwoju Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »