| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Jak uzyskać emeryturę – krok po kroku

Jak uzyskać emeryturę – krok po kroku

Wystąpienie z wnioskiem o przyznanie emerytury wiąże się z koniecznością zgromadzenia dokumentacji, niejednokrotnie dotyczącej odległych lat zatrudnienia. Pracodawca ma obowiązek udzielić przyszłemu emerytowi pomocy w tym zakresie. Oprócz tego pracodawca musi sporządzić zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości osiągniętych przez pracownika zarobków (najczęściej na formularzu ZUS Rp-7), a także przygotować i – za zgodą pracownika – przesłać do ZUS wniosek o przyznanie emerytury. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak sprawnie i bezproblemowo przejść przez formalności związane z ubieganiem się w ZUS o przyznanie świadczenia emerytalnego.

Uzyskanie emerytury jest na ogół uzależnione od złożenia wniosku o to świadczenie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ZUS przyznaje z urzędu emeryturę osobie pobierającej rentę z tytułu niezdolności do pracy.

Do wniosku o emeryturę należy dołączyć dokumenty. Ich rodzaj jest uzależniony od tego, czy wnioskodawca ubiega się o „starą” emeryturę, emeryturę ustalaną na nowych zasadach, a także czy na przestrzeni kariery zawodowej udowodnił okresy pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.

Osoby pozostające w zatrudnieniu mogą zwrócić się do swojego pracodawcy o pomoc w zebraniu dokumentacji emerytalnej, a także o wystawienie odpowiednich zaświadczeń potwierdzających okresy składkowe i nieskładkowe oraz uzyskiwane wynagrodzenia. Pracodawcy zostali bowiem zobowiązani przepisami ustawy emerytalnej m.in. do:

  • przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę,
  • współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji emerytalnej oraz
  • wydawania zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do tego świadczenia i jego wysokości.

Wniosek wraz z niezbędną dokumentacją należy zgłosić we właściwej placówce ZUS.

WAŻNE!

Zatrudnione osoby mogą zwrócić się do swojego pracodawcy o pomoc w zebraniu dokumentacji emerytalnej, a także domagać się wystawienia zaświadczeń potwierdzających okresy składkowe i nieskładkowe oraz uzyskiwane wynagrodzenia, a pracodawca ma obowiązek takiej pomocy udzielić.

Wniosek może złożyć sam wnioskodawca lub zatrudniający go pracodawca. Pracodawca został w określonym przypadku zwolniony z obowiązku dostarczenia dokumentacji emerytalnej do ZUS. Nie ma takiego obowiązku jedynie w stosunku do osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r., które wnioskują o uzyskanie emerytury ustalanej na tzw. nowych zasadach.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Słodzińska - Wawrzonek

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym i rodzinnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »