| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Czy osoba, która utraciła możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę i nie spełnia warunków do emerytury pomostowej, ma prawo do rekompensaty

Czy osoba, która utraciła możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę i nie spełnia warunków do emerytury pomostowej, ma prawo do rekompensaty

Nasza pracownica, urodzona w 1952 r., 10 czerwca 2012 r. ukończy 60 lat i ma zamiar złożyć wniosek o emeryturę w powszechnym wieku emerytalnym. Ma ponad 15-letni okres pracy w szczególnych warunkach nabyty w okresie do 31 grudnia 2008 r., ale utraciła możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę. Nie spełnia również warunków do nabycia emerytury pomostowej. Czy to prawda, że będzie jej przysługiwać rekompensata za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury?

WAŻNE!

Do 15-letniego okresu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wlicza się jedynie okresy, w których ubezpieczony wykonywał pracę stale i w pełnym wymiarze czasu pracy, stosownie do danego stanowiska.

PRZYKŁAD

W kwietniu 2012 r. wniosek o emeryturę oraz o rekompensatę złożyła 60-letnia kobieta. Wraz z wnioskiem złożyła świadectwa potwierdzające wykonywanie pracy w szczególnych warunkach przez 16 lat, z czego przez 12 lat w pełnym wymiarze czasu pracy, a przez 4 lata na 3/4 etatu. ZUS przyzna prawo do emerytury według nowych zasad. Odmówi natomiast przyznania prawa do rekompensaty z uwagi na nieposiadanie 15 lat pracy w szczególnych warunkach wykonywanej stale i w pełnym wymiarze czasu pracy.

Przy ustalaniu wymaganego okresu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze nie uwzględnia się okresów:

  • niezdolności do pracy, za które zostało wypłacone wynagrodzenie, zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne,
  • niewykonywania pracy, za które – na podstawie Karty Nauczyciela – nauczycielowi wypłacono wynagrodzenie za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
  • urlopu dla poratowania zdrowia,
  • pozostawania w stanie nieczynnym,
  • przebywania na urlopie udzielonym w celu dalszego kształcenia,
  • służby wojskowej,
  • przebywania na urlopie wychowawczym,
  • korzystania z urlopu bezpłatnego.

PRZYKŁAD

Anna P. 10 maja br. zgłosiła wniosek o emeryturę wraz z rekompensatą. W kwietniu 2012 r. ukończyła 60 lat. Zainteresowana wcześniej nie pobierała ani nie miała ustalonego żadnego świadczenia emerytalnego. Do wniosku dołączyła dokumenty potwierdzające 17-letni okres pracy w charakterze nauczyciela. W czasie tych 17 lat przez rok i 2 miesiące przebywała na urlopie bezpłatnym oraz przez rok korzystała z urlopu dla poratowania zdrowia. ZUS przyznał emeryturę, natomiast odmówił przyznania rekompensaty, ponieważ po wyłączeniu 2 lat i 2 miesięcy (urlopu bezpłatnego i dla poratowania zdrowia) z okresu pracy nauczycielskiej ubezpieczona nie legitymuje się 15-letnim okresem pracy o szczególnym charakterze wykonywanej stale i w pełnym wymiarze zajęć.

Wysokość rekompensaty jest uzależniona m.in. od:

  • udowodnionych okresów składkowych i nieskładkowych wymienionych w ustawie o emeryturach i rentach z FUS,
  • długości okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze,
  • obniżonego wieku emerytalnego określonego dla danego rodzaju pracy,
  • wieku osoby ubiegającej się o rekompensatę, ukończonego na 31 grudnia 2008 r.

Składając wniosek o emeryturę według nowych zasad i o rekompensatę, w pierwszym punkcie części II wniosku o emeryturę formularza ZUS Rp-1E, wnioskodawca poprzez stosowne skreślenia wskazuje, czy ubiega się o emeryturę czy o emeryturę z rekompensatą. W przypadku gdy dana osoba wnioskuje o emeryturę z rekompensatą, powinna dołączyć do wniosku dokumenty potwierdzające wykonywanie do 31 grudnia 2008 r. pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Jeżeli jednak takie dokumenty znajdują się już w organie rentowym, ponieważ np. zostały złożone wraz z wnioskiem o ustalenie kapitału początkowego czy np. przy ustalaniu prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy, nie ma potrzeby ich ponownego składania.

Podstawa prawna:

  • art. 2 ust. 5, art. 16, art. 18, art. 21–23 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. Nr 237, poz. 1656 ze zm.),
  • art. 32 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Monika Siwik

Specjalista ds. księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »