| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem przechodzącym z renty na emeryturę

Rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem przechodzącym z renty na emeryturę

Zatrudniamy na 1/2 etatu pracownika, który pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy „z ogólnego stanu zdrowia”. W październiku br. ukończy on 65 lat i chciałby przejść na emeryturę. Czy będzie miał taką możliwość i w jaki sposób ZUS obliczy mu to świadczenie? Czy będzie mógł u nas dalej pracować? Jaki wpływ będzie miała wykonywana przez niego praca na pobieranie świadczenia emerytalnego?

Po ukończeniu 65 lat pracownik będzie mógł ubiegać się o przyznanie emerytury. Jeśli tego nie zrobi, ZUS przyzna mu to świadczenie z urzędu. Emerytura zostanie obliczona na tzw. starych zasadach, a więc na podstawie posiadanego stażu ubezpieczeniowego, zarobków uzyskanych w wybranych latach kariery zawodowej oraz aktualnie obowiązującej kwoty bazowej. Jeśli pracownik zdecyduje się w odpowiednim czasie zgłosić wniosek o emeryturę, tj. do końca miesiąca, w którym ukończy powszechny wiek emerytalny, będą Państwo musieli rozwiązać z nim, przynajmniej na jeden dzień, stosunek pracy, aby mógł on pobierać przyznane świadczenie.

UZASADNIENIE

Osoby urodzone przed 1 stycznia 1949 r. (a do takiej grupy wiekowej zalicza się Państwa pracownik) mogą, co do zasady, uzyskać prawo do emerytury po spełnieniu dwóch warunków, tj.:

  • ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego wynoszącego 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn oraz
  • udowodnieniu co najmniej 20-letniego (w przypadku kobiety) i 25-letniego (w przypadku mężczyzny) okresu składkowego i nieskładkowego.

Odmienne zasady przechodzenia na emeryturę zostały przewidziane dla osób uprawnionych do renty z tytułu niezdolności do pracy. Po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego ZUS przyznaje im emeryturę z urzędu, nie czekając na zgłoszenie wniosku w tej sprawie. Warunkiem przyznania z urzędu emerytury jest podleganie przez rencistę ubezpieczeniu społecznemu (przed 1 stycznia 1999 r.) lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (po 31 grudnia 1998 r.). W tym przypadku wystarczy nawet jeden dzień podlegania wspomnianym ubezpieczeniom.

ZUS przyznaje z urzędu emeryturę wyłącznie osobom pobierającym rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługującą na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z FUS lub na podstawie przepisów emerytalnych obowiązujących przed jej wejściem w życie (np. ustawy z 14 grudnia 1982 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin). Nie jest więc możliwe uzyskanie emerytury w tym trybie np. przez osoby pobierające rentę wypadkową z tytułu niezdolności do pracy przysługującą na podstawie ustawy wypadkowej.

Emerytura jest przyznawana z urzędu zamiast pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy. Świadczeniobiorca może jednak uniknąć utraty prawa do renty, jeśli do końca miesiąca, w którym osiągnie powszechny wiek emerytalny, wystąpi z wnioskiem o przyznanie emerytury. W takim przypadku ZUS nie przyznaje emerytury z urzędu, lecz rozpatruje zgłoszony wniosek. Jeśli świadczeniobiorca ma stwierdzoną niezdolność do pracy na dłuższy okres niż do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego i spełnia warunki wymagane do przyznania emerytury, może wybrać, czy chce pobierać rentę czy emeryturę.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Owczarek

ekspert w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »