| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem przechodzącym z renty na emeryturę

Rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem przechodzącym z renty na emeryturę

Zatrudniamy na 1/2 etatu pracownika, który pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy „z ogólnego stanu zdrowia”. W październiku br. ukończy on 65 lat i chciałby przejść na emeryturę. Czy będzie miał taką możliwość i w jaki sposób ZUS obliczy mu to świadczenie? Czy będzie mógł u nas dalej pracować? Jaki wpływ będzie miała wykonywana przez niego praca na pobieranie świadczenia emerytalnego?

Po ukończeniu 65 lat pracownik będzie mógł ubiegać się o przyznanie emerytury. Jeśli tego nie zrobi, ZUS przyzna mu to świadczenie z urzędu. Emerytura zostanie obliczona na tzw. starych zasadach, a więc na podstawie posiadanego stażu ubezpieczeniowego, zarobków uzyskanych w wybranych latach kariery zawodowej oraz aktualnie obowiązującej kwoty bazowej. Jeśli pracownik zdecyduje się w odpowiednim czasie zgłosić wniosek o emeryturę, tj. do końca miesiąca, w którym ukończy powszechny wiek emerytalny, będą Państwo musieli rozwiązać z nim, przynajmniej na jeden dzień, stosunek pracy, aby mógł on pobierać przyznane świadczenie.

UZASADNIENIE

Osoby urodzone przed 1 stycznia 1949 r. (a do takiej grupy wiekowej zalicza się Państwa pracownik) mogą, co do zasady, uzyskać prawo do emerytury po spełnieniu dwóch warunków, tj.:

  • ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego wynoszącego 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn oraz
  • udowodnieniu co najmniej 20-letniego (w przypadku kobiety) i 25-letniego (w przypadku mężczyzny) okresu składkowego i nieskładkowego.

Odmienne zasady przechodzenia na emeryturę zostały przewidziane dla osób uprawnionych do renty z tytułu niezdolności do pracy. Po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego ZUS przyznaje im emeryturę z urzędu, nie czekając na zgłoszenie wniosku w tej sprawie. Warunkiem przyznania z urzędu emerytury jest podleganie przez rencistę ubezpieczeniu społecznemu (przed 1 stycznia 1999 r.) lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (po 31 grudnia 1998 r.). W tym przypadku wystarczy nawet jeden dzień podlegania wspomnianym ubezpieczeniom.

ZUS przyznaje z urzędu emeryturę wyłącznie osobom pobierającym rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługującą na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z FUS lub na podstawie przepisów emerytalnych obowiązujących przed jej wejściem w życie (np. ustawy z 14 grudnia 1982 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin). Nie jest więc możliwe uzyskanie emerytury w tym trybie np. przez osoby pobierające rentę wypadkową z tytułu niezdolności do pracy przysługującą na podstawie ustawy wypadkowej.

Emerytura jest przyznawana z urzędu zamiast pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy. Świadczeniobiorca może jednak uniknąć utraty prawa do renty, jeśli do końca miesiąca, w którym osiągnie powszechny wiek emerytalny, wystąpi z wnioskiem o przyznanie emerytury. W takim przypadku ZUS nie przyznaje emerytury z urzędu, lecz rozpatruje zgłoszony wniosek. Jeśli świadczeniobiorca ma stwierdzoną niezdolność do pracy na dłuższy okres niż do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego i spełnia warunki wymagane do przyznania emerytury, może wybrać, czy chce pobierać rentę czy emeryturę.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Monika Chylińska

Architekt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK