| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Nienależnie pobrane świadczenie emerytalno-rentowe

Nienależnie pobrane świadczenie emerytalno-rentowe

Osoba pobierająca emeryturę lub rentę jest zobowiązana zawiadomić ZUS o okolicznościach powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do tego świadczenia. Jeżeli nienależne świadczenie będzie nadal wypłacane, wówczas ZUS nie może żądać jego zwrotu za okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważa się świadczenia, które zostały wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca świadczenie była pouczona o braku prawa do ich pobierania, bądź świadczenia przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych zeznań lub fałszywych dokumentów lub świadomego wprowadzenia w błąd organu wypłacającego świadczenia przez osobę pobierającą świadczenia.

Wymóg pouczenia

Istotnym elementem regulacji dotyczącej zwrotu nienależnie pobranych świadczeń jest wymóg pouczenia osoby pobierającej świadczenia o braku prawa do jego pobierania. Dotyczy to zarówno pouczenia o braku w ogóle możliwości pobierania emerytury lub renty, jak również ich określonej części. Realizacja wspomnianego obowiązku obciąża organ rentowy i odbywa się na różne sposoby. Najczęstszą metodą stosowaną przez ZUS jest zamieszczanie szczegółowych pouczeń na drukach wniosków o świadczenia bądź informacji bezpośrednio w decyzji ZUS przyznającej świadczenie emerytalne lub rentowe.

Obowiązek pouczenia spoczywa na organie rentowym, samo zaś pouczenie powinno być wyczerpujące i zawierać informację o obowiązujących w dniu pouczenia zasadach zawieszalności prawa do świadczeń. Pouczenie zamieszczane standardowo w decyzjach organu rentowego, dotyczące wszystkich możliwych sytuacji, nie może być w odniesieniu do konkretnego świadczenia uznane za należyte w przypadku, gdy przytacza ono jedynie przepis ustawy, bez prób jego wyjaśnienia (wyrok SA w Rzeszowie z 20 kwietnia 1995 r., III AUr 110/95).

WAŻNE!

Brak pouczenia zwalnia osobę, która pobrała nienależne jej świadczenie, z obowiązku zwrotu tego świadczenia. Za niedokonanie pouczenia uważa się również pouczenie błędne. Sytuację tę należy natomiast odróżnić od błędnego zrozumienia pouczenia organu rentowego. Brak zrozumienia pouczenia nadal obciąża osobę pobierającą świadczenie. Natomiast w sytuacji zupełnego braku pouczenia ze strony ZUS świadczenie wypłacone bez podstawy prawnej staje się niezwracalne.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marta Jeleń

Radca prawny LL.M.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »