| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Czym potwierdzić okresy zatrudnienia

Czym potwierdzić okresy zatrudnienia

Osoba ubiegająca się o przyznanie świadczenia emerytalno-rentowego zobowiązana jest do przedstawienia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych dokumentów potwierdzających okresy jej zatrudnienia.

Dowodami potwierdzającymi okresy zatrudnienia do celów emerytalno-rentowych są:

  • pisemne zaświadczenie zakładu pracy,
  • świadectwo pracy lub legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca odpowiednie wpisy dotyczące daty rozpoczęcia i zakończenia pracy,
  • rodzaj wykonywanej pracy i jej wymiar,
  • pieczątka zakładu pracy oraz podpis i pieczątka służbowa pracodawcy lub upoważnionego pracownika.

Zaświadczenie powinno być wystawione przez pracodawcę lub następcę prawnego pracodawcy. W sytuacji, w której zakład pracy już nie istnieje (został zlikwidowany lub przejęty przez inny zakład), osoba zainteresowana ma możliwość zwrócenia się o wystawienie zaświadczenia do następcy prawnego zakładu, a w przypadku jego braku – do jednostki przechowującej dokumentację zlikwidowanego lub przekształconego zakładu pracy.

Osoba, która nie dysponuje zaświadczeniem, o którym mowa powyżej, może przedstawić w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych tzw. dowody pośrednie poświadczające jej zatrudnienie w danym zakładzie pracy. Można do nich zaliczyć: legitymację służbową, umowę o pracę, wpisy w starych dowodach osobistych oraz pisma kierowane przez zakłady pracy do pracownika w czasie trwania zatrudnienia (np. o powołaniu, mianowaniu, zwolnieniu czy udzieleniu urlopu). Warunkiem uznania takich dowodów jest możliwość ustalenia na ich podstawie okresu zatrudnienia.

W sytuacji, w której osoba zainteresowana nie ma możliwości udowodnienia okresu zatrudnienia pisemnymi dowodami, w niektórych przypadkach możliwe jest przeprowadzenie dowodu z zeznań świadków. Warto wspomnieć, że możliwość powołania świadków w celu potwierdzenia przebytych okresów zatrudnienia dotyczy jedynie okresów zatrudnienia przebytych do 14 listopada 1991 r., w przypadku których taką możliwość dopuszcza ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W takiej sytuacji osoba ubiegająca się o emeryturę lub rentę powinna złożyć oświadczenie o braku odpowiednich dokumentów, informując Zakład Ubezpieczeń Społecznych o przyczynach uniemożliwiających ich uzyskanie, a następnie wskazać dwóch świadków, których zeznania potwierdzą przebyte okresy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Darren Chong

Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »