| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Kiedy trzeba rozwiązać stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę

Kiedy trzeba rozwiązać stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę

Prawo do wcześniejszej emerytury wiąże się niekiedy z koniecznością rozwiązania stosunku pracy. W niektórych przypadkach uzyskanie prawa do emerytury jest uzależnione od formy rozwiązania stosunku pracy.

(?) Prowadzę sprawy kadrowe w urzędzie podlegającym pod ustawę o pracownikach urzędów państwowych. Jeden z urzędników (urodzony w 1948 r.) zatrudniony na podstawie mianowania chce przejść na emeryturę. Pracownik ukończył 62 lata i udowodnił 25-letni okres składkowy i nieskładkowy. Lekarz orzecznik ZUS stwierdził, że pracownik trwale utracił zdolność do wykonywania dotychczasowej pracy. Jeżeli rozwiążemy z tym pracownikiem stosunek pracy, to czy uzyska on prawo do wcześniejszej emerytury?

Urzędnik spełnia warunek wieku oraz stażu pracy wymaganego do uzyskania wcześniejszej emerytury. Jeżeli w wyniku wydanego orzeczenia lekarza orzecznika ZUS rozwiążą Państwo stosunek pracy z tym pracownikiem, będzie on miał możliwość uzyskania wcześniejszej emerytury.

Urzędnicy państwowi urodzeni przed 1 stycznia 1949 r. mają prawo do wcześniejszej emerytury, jeżeli ukończyli obniżony wiek emerytalny oraz udowodnili odpowiedni staż ubezpieczeniowy. Wiek emerytalny w przypadku mężczyzn wynosi 60 lat, a staż ubezpieczeniowy – 25 lat składkowych i nieskładkowych. Konieczne jest również rozwiązanie stosunku pracy urzędnika państwowego, przy czym stosunek ten musi zostać rozwiązany z przyczyn określonych w ustawie, tj. z powodu likwidacji urzędu albo jego reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie urzędnika, a jeżeli urzędnik był zatrudniony na podstawie mianowania – również, gdy jego stosunek pracy ustał wskutek:

  • niezawinionej utraty uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, jeśli urząd nie dysponuje innym stanowiskiem odpowiadającym kwalifikacjom posiadanym przez urzędnika, albo
  • trwałej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia urzędnika na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji, z wyłączeniem przypadku, gdy odmówił on zatrudnienia na innym zaproponowanym stanowisku.

(?) Jestem pracownikiem służby cywilnej. W 2008 r. ukończyłem 60 lat. Udowodniłem 22 lata składkowe oraz 5 lat nieskładkowych. Mój urząd przechodzi reorganizację i niewykluczone, że z tego powodu zostanę zwolniony z pracy. Czy mogę przejść na wcześniejszą emeryturę?

Nie ma Pan prawa do wcześniejszej emerytury. Pracownicy służby cywilnej mają prawo do wcześniejszej emerytury tylko w razie likwidacji urzędu.

Pracownicy służby cywilnej urodzeni przed 1 stycznia 1949 r., których status jest uregulowany w ustawie z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, mogą przejść na wcześniejszą emeryturę, jeżeli:

  • ukończyli wiek emerytalny – 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn – do dnia rozwiązania stosunku pracy z powodu likwidacji urzędu,
  • udowodnili wymagany okres składkowy i nieskładkowy – co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn,
  • stosunek pracy został rozwiązany z powodu likwidacji urzędu.

Inna przyczyna rozwiązania stosunku pracy niż likwidacja urzędu nie uprawnia pracownika służby cywilnej do uzyskania wcześniejszej emerytury.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

LexOmni.pl

usługi prawne on line

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »