| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Kiedy trzeba rozwiązać stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę

Kiedy trzeba rozwiązać stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę

Prawo do wcześniejszej emerytury wiąże się niekiedy z koniecznością rozwiązania stosunku pracy. W niektórych przypadkach uzyskanie prawa do emerytury jest uzależnione od formy rozwiązania stosunku pracy.

(?) Prowadzę sprawy kadrowe w urzędzie podlegającym pod ustawę o pracownikach urzędów państwowych. Jeden z urzędników (urodzony w 1948 r.) zatrudniony na podstawie mianowania chce przejść na emeryturę. Pracownik ukończył 62 lata i udowodnił 25-letni okres składkowy i nieskładkowy. Lekarz orzecznik ZUS stwierdził, że pracownik trwale utracił zdolność do wykonywania dotychczasowej pracy. Jeżeli rozwiążemy z tym pracownikiem stosunek pracy, to czy uzyska on prawo do wcześniejszej emerytury?

Urzędnik spełnia warunek wieku oraz stażu pracy wymaganego do uzyskania wcześniejszej emerytury. Jeżeli w wyniku wydanego orzeczenia lekarza orzecznika ZUS rozwiążą Państwo stosunek pracy z tym pracownikiem, będzie on miał możliwość uzyskania wcześniejszej emerytury.

Urzędnicy państwowi urodzeni przed 1 stycznia 1949 r. mają prawo do wcześniejszej emerytury, jeżeli ukończyli obniżony wiek emerytalny oraz udowodnili odpowiedni staż ubezpieczeniowy. Wiek emerytalny w przypadku mężczyzn wynosi 60 lat, a staż ubezpieczeniowy – 25 lat składkowych i nieskładkowych. Konieczne jest również rozwiązanie stosunku pracy urzędnika państwowego, przy czym stosunek ten musi zostać rozwiązany z przyczyn określonych w ustawie, tj. z powodu likwidacji urzędu albo jego reorganizacji uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie urzędnika, a jeżeli urzędnik był zatrudniony na podstawie mianowania – również, gdy jego stosunek pracy ustał wskutek:

  • niezawinionej utraty uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, jeśli urząd nie dysponuje innym stanowiskiem odpowiadającym kwalifikacjom posiadanym przez urzędnika, albo
  • trwałej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem lekarza orzecznika ZUS, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia urzędnika na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji, z wyłączeniem przypadku, gdy odmówił on zatrudnienia na innym zaproponowanym stanowisku.

(?) Jestem pracownikiem służby cywilnej. W 2008 r. ukończyłem 60 lat. Udowodniłem 22 lata składkowe oraz 5 lat nieskładkowych. Mój urząd przechodzi reorganizację i niewykluczone, że z tego powodu zostanę zwolniony z pracy. Czy mogę przejść na wcześniejszą emeryturę?

Nie ma Pan prawa do wcześniejszej emerytury. Pracownicy służby cywilnej mają prawo do wcześniejszej emerytury tylko w razie likwidacji urzędu.

Pracownicy służby cywilnej urodzeni przed 1 stycznia 1949 r., których status jest uregulowany w ustawie z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, mogą przejść na wcześniejszą emeryturę, jeżeli:

  • ukończyli wiek emerytalny – 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn – do dnia rozwiązania stosunku pracy z powodu likwidacji urzędu,
  • udowodnili wymagany okres składkowy i nieskładkowy – co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn,
  • stosunek pracy został rozwiązany z powodu likwidacji urzędu.

Inna przyczyna rozwiązania stosunku pracy niż likwidacja urzędu nie uprawnia pracownika służby cywilnej do uzyskania wcześniejszej emerytury.

reklama

Autor:

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »