| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli przedszkoli niepublicznych

Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli przedszkoli niepublicznych

Zróżnicowanie uprawnień emerytalnych ze względu na charakter pracodawcy jest niezgodne z Konstytucją RP – takie wnioski wynikają z wyroku Trybunału Konstytucyjnego, umożliwiającego przejście na wcześniejsze emerytury nauczycieli przedszkoli niepublicznych.

Przepisy Karty Nauczyciela wprowadzają szczególne uregulowania w kwestii przechodzenia na emeryturę. Zasadą określoną w art. 88 Karty Nauczyciela (KN) jest, że nauczyciele mający 30-letni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze, mogą po rozwiązaniu na swój wniosek stosunku pracy przejść na emeryturę. Z tego prawa mogą również skorzystać nauczyciele szkół, placówek, zakładów specjalnych oraz zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, którzy mają 20-letni staż zatrudnienia i 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze w szkolnictwie specjalnym.

Niestety powyższe przepisy, mocą art. 91b ust. 2 pkt 4 KN, nie dotyczyły nauczycieli przedszkoli niepublicznych, nawet jeżeli pracowali oni w pełnym wymiarze czasu pracy.

W efekcie nauczyciele ci nie posiadali prawa do przejścia na emeryturę bez względu na wiek.

Tą sytuacją zainteresował się – z powodu wielu pism i wniosków – Rzecznik Praw Obywatelskich. Przychylając się do próśb nauczycieli, skierował wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z ustawą zasadniczą wspomnianego już wyżej art. 91b ust. 2 pkt 4 Karty Nauczyciela w zakresie, w jakim przepis ten wyłącza stosowanie art. 88 ust. 1 KN (czyli przepisów o wcześniejszej emeryturze) do nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu niepublicznym w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. Uzasadniając wniosek, RPO wskazał m.in., że w powszechnym systemie emerytalnym nie może dochodzić do faworyzowania pracowników sfery publicznej. Ponadto nauczyciele przedszkoli niepublicznych mają obowiązek realizowania programu wychowania przedszkolnego. Podlegają oni tym samym zasadom i przepisom w odniesieniu do wymogów kwalifikacyjnych, awansu zawodowego czy odpowiedzialności dyscyplinarnej. Nie ma więc uzasadnienia – zdaniem Rzecznika – dla tak znaczącego zróżnicowania sytuacji nauczycieli przedszkoli publicznych i niepublicznych.

Trybunał Konstytucyjny podzielił wątpliwości RPO i uznał sporny przepis KN za niezgodny z Konstytucją RP. Tym samym dopuścił możliwość wcześniejszego przechodzenia na emeryturę nauczycieli przedszkoli niepublicznych. Trybunał, uzasadniając wyrok, stwierdził, że uprawnienia nauczycieli do wcześniejszej emerytury wynikają z charakteru wykonywanej przez nich pracy, a nie statusu prawnego pracodawcy. Nie status prawny przedszkola ma znaczenie, lecz charakter pracy. Zaskarżona regulacja jest więc niezgodna z zasadą równości, ponieważ ustawowo różnicuje w zakresie prawa do wcześniejszej emerytury nauczycieli przedszkoli publicznych i nauczycieli przedszkoli niepublicznych, należących do tej samej kategorii zawodu nauczycielskiego – stwierdził Trybunał w konkluzji wyroku.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 23 kwietnia 2009 r. (K 65/07 – DzU nr 67, poz. 572).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Salomon Finance

doradztwo kredytowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »