| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Emerytury i renty > Przejście z renty na emeryturę

Przejście z renty na emeryturę

ZUS z urzędu przyznaje emeryturę zamiast pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy osobie, która osiągnęła powszechny wiek emerytalny.

Rozpatrując kwestię przejścia z renty na emeryturę, należy zwrócić uwagę na dwa aspekty tego zagadnienia. Pierwszy dotyczy osób, które mają ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy i które osiągnęły powszechny wiek emerytalny, oraz drugi dotyczący osób, które nie osiągnęły jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, ale spełniają warunki do przyznania emerytury w obniżonym wieku.

Emerytura z urzędu

Od dnia 1 stycznia 2006 r. obowiązują przepisy, na mocy których ZUS zobowiązany jest do przyznawania z urzędu emerytury zamiast renty z tytułu niezdolności do pracy.

Emeryturę przyznaje się z urzędu zamiast pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy osobie, która ukończyła 60 lat w przypadku kobiet oraz 65 lat w przypadku mężczyzn. W tym przypadku od ubezpieczonego wymaga się udokumentowania jakiegokolwiek okresu ubezpieczenia, lecz nie ma określonej liczby lat, jakie muszą być udokumentowane.

Ubezpieczonym, którzy nie mogą udowodnić wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego (20 lat w przypadku kobiet oraz 25 lat w przypadku mężczyzn), przyznawana jest emerytura najniższa.

WAŻNE!

Emerytura z urzędu nie może być niższa od dotychczas pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy.

Emeryturę, o której mowa, przyznaje się z urzędu od chwili osiągnięcia przez rencistę wieku uprawniającego do emerytury, nie wcześniej jednak niż od 1 stycznia 2006 r., czyli od dnia wejścia nowych przepisów w życie. W tej sytuacji prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy ustaje z dniem przyznania prawa do emerytury.

Wysokość świadczenia emerytalnego obliczana jest zgodnie z podstawą wymiaru dotychczas pobieranej renty i przy zastosowaniu kwoty bazowej ostatnio przyjętej do jej obliczenia.

Emerytura z urzędu przyznawana jest na podstawie dokumentów, które znajdują się już w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i na podstawie których przyznana została renta z tytułu niezdolności do pracy. Jeżeli rencista jest w posiadaniu dodatkowych dokumentów, które potwierdzają jego zarobki, a których dotychczas nie założył w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, w każdej chwili może je przedłożyć w celu przeliczenia na nowo wysokości jego świadczenia.

WAŻNE!

Regulacji dotyczących przeliczania wysokości świadczenia nie stosuje się do osób, które mają ustalone prawo do emerytury, jednakże pobierają rentę z tytułu niezdolności z wyboru, ponieważ jest ona dla nich świadczeniem korzystniejszym ze względu na jej wysokość.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Drapała

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »