| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Porady Ekspertów > Porady Ekspertów INFORLEX.pl > Wygaśnięcie umowy o pracę w przypadku śmierci pracownika w dniu wolnym od pracy

Wygaśnięcie umowy o pracę w przypadku śmierci pracownika w dniu wolnym od pracy

Kiedy wygasa umowa o pracę, jeśli pracownik zmarł w dniu wolnym od pracy? Czy dzień, w którym pracownik zmarł wlicza się do okresu zatrudnienia pracownika?

Pracownik zmarł 1 marca br. w godzinach porannych. Ustalam uprawnienia dla rodziny zmarłego pracownika. Czy przy naliczaniu proporcjonalnego urlopu wypoczynkowego (i ekwiwalentu pieniężnego za urlop) należy brać pod uwagę ten dzień, tzn. czy zatrudnienie zakończyło się z końcem lutego, czy z końcem 1 marca? Soboty są dniami wolnymi od pracy dla tego pracownika.

Umowa o pracę zmarłego pracownika wygaśnie 1 marca 2014 r. Stosunek pracy wygasa bowiem z końcem, a nie z początkiem dnia, w którym nastąpił zgon pracownika. Oznacza to, że dzień ten podlega wliczeniu do okresu zatrudnienia i powinni Państwo naliczyć pracownikowi urlop wypoczynkowy także za marzec 2014 r.

Z dniem śmierci pracownika wygasa stosunek pracy łączący tę osobę z pracodawcą (art. 631 § 1 Kodeksu pracy). Nie jest do tego konieczne podejmowanie jakichkolwiek dodatkowych czynności, skutek ten następuje automatycznie. W konsekwencji pracodawca musi podjąć pewne działania, m.in. dokonać rozliczenia z rodziną zmarłego w zakresie praw majątkowych po zmarłym pracowniku. Do takich praw zaliczamy m.in.:

  • prawo do niewypłaconego wynagrodzenia (np. jeszcze niewypłacona pensja za poprzedni miesiąc oraz wynagrodzenie za część bieżącego miesiąca),
  • prawo do nabytych, a jeszcze nienaliczonych świadczeń (np. dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych czy za pracę w niedziele lub święto),
  • niewypłacone świadczenia z tytułu podróży służbowej,
  • ekwiwalent za urlop wypoczynkowy.

Dniem śmierci pracownika jest dzień zgonu określony w akcie zgonu. Jeżeli pracodawca nie otrzymał odpisu aktu zgonu pracownika od rodziny zmarłego lub od innych bliskich osób, może wystąpić do urzędu stanu cywilnego o wydanie zupełnego odpisu aktu zgonu, wskazując swój interes prawny, który jest związany z obowiązkiem prowadzenia akt osobowych pracownika.

Użyte w art. 631 § 1 Kodeksu pracy określenie „z dniem śmierci pracownika stosunek pracy wygasa” oznacza, że zatrudnienie zakończyło się z końcem (z upływem) tego dnia, niezależnie od godziny, w której nastąpił zgon. W tym przepisie nie użyto np. określenia „z chwilą śmierci”, które prowadziłoby do wniosku, że wygaśnięcie następuje w momencie śmierci pracownika. Dzień zgonu podlega zatem wliczeniu do okresu zatrudnienia w zakresie ustalania wszelkich świadczeń majątkowych. Nie jest przy tym istotne, że w tym dniu pracownik nie świadczył pracy, gdyż śmierć nastąpiła przed planowaną godziną jej rozpoczęcia lub pracownik miał wolny dzień.

reklama

Autor:

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, prawa cywilnego i prawa Unii Europejskiej, autor ponad 1500 publikacji, szkoleniowiec, prowadzi działalność doradczą

Źródło:

INFOR LEX Księgowość i Kadry
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Eksperci Budujesz-Kupujesz.pl

Eksperci budowlani

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »