| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Pracownicy chronieni

Pracownicy chronieni

Kodeks pracy oraz inne akty regulujące prawa i obowiązki stron stosunku pracy przewidują wiele odstępstw od ogólnych zasad dla określonych kategorii pracowników. Wspólną cechą tych wyjątków jest uniemożliwienie pracodawcom rozwiązywania z takimi pracownikami umów o pracę, a przynajmniej obwarowanie ich wieloma dodatkowymi warunkami.

Natomiast w razie zwolnień grupowych lub indywidualnych u „dużego” pracodawcy (zatrudniającego powyżej 20 pracowników) ochrona trwałości zatrudnienia wymienionych kategorii pracowników kształtuje się w ten sam sposób. Pracodawca może im z przyczyn niedotyczących pracowników wręczyć wypowiedzenie zmieniające dotychczasowe warunki pracy i płacy. Jeżeli jednak spowoduje to obniżenie wynagrodzenia, to do końca trwania okresu ochronnego pracownik taki musi otrzymywać dodatek wyrównawczy. Dodatek wyrównawczy do wynagrodzenia stanowi różnicę między wynagrodzeniem z okresu poprzedzającego wypowiedzenie zmieniające a wynagrodzeniem, jakie pracownik otrzymuje na nowych warunkach wynikających z wypowiedzenia.

Szczególna ochrona parlamentarzystów i radnych

Posłowi i senatorowi pracodawca spoza administracji państwowej jest zobowiązany na wniosek posła lub senatora udzielić urlopu bezpłatnego na okres sprawowania mandatu oraz na okres 3 miesięcy po jego wygaśnięciu, bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego przedłuża się do trzech miesięcy po zakończeniu tego urlopu.

Ponadto pracodawca zatrudniający posła lub senatora, który nie skorzystał z prawa do urlopu bezpłatnego jest obowiązany udzielić mu zwolnienia od pracy w celu wykonywania obowiązków poselskich lub senatorskich.

Po zakończeniu urlopu bezpłatnego lub po wygaśnięciu mandatu, pracodawca, u którego poseł lub senator otrzymał urlop bezpłatny, ma obowiązek zatrudnić go na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem, jakie poseł lub senator otrzymywałby, gdyby nie skorzystał z urlopu bezpłatnego.

Rozwiązanie przez pracodawcę stosunku pracy z posłem lub senatorem oraz zmiana warunków jego pracy lub płacy w ciągu dwóch lat po wygaśnięciu mandatu może nastąpić tylko za zgodą Prezydium Sejmu lub Prezydium Senatu (art. 29 i 31 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora - DzU z 2003 r. nr 221, poz. 2199 ze zm.).

Natomiast rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu (art. 25 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).

reklama

Autorzy:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »