| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Co najczęściej kontrolują inspektorzy PIP

Co najczęściej kontrolują inspektorzy PIP

Państwowa Inspekcja Pracy nadzoruje przestrzeganie przepisów prawa pracy. Pracodawca za naruszenia przepisów prawa pracy może być ukarany mandatem w wysokości do 2 tys. zł przez inspektora pracy. Jeżeli inspektor wystąpi o ukaranie pracodawcy do sądu, to kara grzywny za wykroczenia w zakresie prawa pracy wynosi od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

Długość czasu pracy – obowiązująca pracownika – jest ustalana dla różnych przedziałów czasowych. Biorąc pod uwagę okres, dla którego ustalany jest wymiar czasu pracy, wyróżnia się dobowy, przeciętny tygodniowy oraz wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. Dobowy wymiar czasu pracy ustalany jest dla doby pracowniczej. Przeciętny tygodniowy wymiar czasu pracy rozliczany jest w obrębie okresu rozliczeniowego.

Ustawodawca dzieli dobowy wymiar czasu pracy na 8-godzinny, który obowiązuje w podstawowym czasie pracy, i przedłużony, który obowiązuje w systemie czasu pracy w ruchu ciągłym oraz w równoważnym czasie pracy.

Termin „przedłużony dobowy wymiar czasu pracy” oznacza obowiązujący pracownika dobowy czas pracy, który pracodawca może mu zaplanować w celu zapewnienia normalnych, dających się przewidzieć potrzeb zakładu pracy w równoważnym czasie pracy lub w czasie pracy w ruchu ciągłym.

Wymiar czasu pracy oblicza się dla całego okresu rozliczeniowego. W dłuższych okresach rozliczeniowych pracodawca nie musi kierować się wymiarem na poszczególne miesiące tego okresu, tylko wymiarem dla całego okresu rozliczeniowego.

Norma 5-dniowego tygodnia pracy odnosi się do wszystkich systemów czasu pracy, a więc dotyczy także pracowników, których czas pracy określony został wymiarem ich zadań, pracowników, których obowiązują skrócone normy czasu pracy, oraz pracowników zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy i kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych.

Norma 5-dniowego tygodnia pracy ma charakter powszechny i dotyczy również pracowników objętych przepisami szczególnymi. Sytuacja taka dotyczy m.in. pracowników zakładów opieki zdrowotnej.

Norma 5-dniowego tygodnia pracy jest normą przeciętną dla danego okresu rozliczeniowego. Oznacza to, że niektóre tygodnie pracy mogą być 6-dniowe, a niektóre 4-dniowe, tak aby w przyjętym okresie rozliczeniowym pracownik pracował przeciętnie 5 dni w tygodniu. Drugim poza niedzielą dniem wolnym od pracy w tygodniu może być dowolny dzień, np. poniedziałek czy czwartek.

Przekroczenie przeciętnej 5-dniowej normy czasu pracy należy traktować jako pracę w godzinach nadliczbowych. Jeśli więc pracodawca zatrudniałby pracownika w danym okresie rozliczeniowym w wymiarze nieprzekraczającym obowiązującej go tygodniowej normy czasu pracy, ale liczba dni, przez które pracownik ten świadczył pracę, przekroczyłaby średnio 5, to powstałyby w ten sposób godziny nadliczbowe, które należałoby wliczyć do rocznego limitu godzin nadliczbowych.

Wystąpienie święta będącego dniem wolnym od pracy w innym niż niedziela lub dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy powoduje w okresie rozliczeniowym odpowiednie zmniejszenie liczby godzin, a tym samym dni pracy. Oznacza to, że w niektórych okresach rozliczeniowych, ze względu na święta przypadające w innych dniach niż niedziela oraz dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, zaplanowana liczba dni pracy będzie mniejsza niż przeciętnie 5 dni w tygodniu.

Przeprowadzając kontrolę, inspektor pracy musi ustalić, czy pracodawca przestrzega dobowej normy czasu pracy oraz maksymalnych dobowych wymiarów czasu pracy. Pracownik nie powinien bowiem pracować więcej niż 8 godzin na dobę, chyba że został wprowadzony inny niż podstawowy system czasu pracy, który dopuszcza przedłużenie dobowego czy tygodniowego czasu pracy ponad wymienione wyżej normy.

Pracodawca, planując czas pracy pracowników, musi pamiętać również o przestrzeganiu średniotygodniowej 40-godzinnej normy czasu pracy, która obowiązuje co do zasady we wszystkich systemach czasu pracy i wprowadza zakaz planowania czasu pracy ponad przeciętnie 40 godzin w tygodniu w obowiązującym okresie rozliczeniowym.

Kontroli inspektora podlega również prawidłowość ustalenia obowiązującego w danym okresie rozliczeniowym wymiaru czasu pracy. Zaplanowana liczba godzin pracy dla poszczególnych pracowników nie może go przekraczać.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »