| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Jak ustalać staż uprawniający do „trzynastki” i jej wysokość

Jak ustalać staż uprawniający do „trzynastki” i jej wysokość

Pracodawcy sektora finansów publicznych muszą w najbliższym czasie ustalić uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. „trzynastki”. Najwięcej trudności powstaje podczas ustalania stażu wymaganego do nabycia prawa do tego świadczenia. Jednak wątpliwości pojawiają się również przy obliczaniu wysokości świadczenia. Poniżej przybliżamy zasady prawidłowego ustalania okresów zatrudnienia dla różnych przypadków oraz wyznaczania wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

PRZYKŁAD

Stosunek pracy pracownicy gminnego gospodarstwa pomocniczego wygasł z powodu likwidacji tego podmiotu 31 października 2010 r. Od 1 listopada 2010 r. pracownica rozpoczęła pracę u pracodawcy o statusie powiatowej jednostki budżetowej, przy której działało gospodarstwo pomocnicze. Ma ona prawo do pełnych „trzynastek” za poprzedni rok kalendarzowy w obydwu miejscach pracy, mimo że w powiatowej jednostce budżetowej aktywnie przepracowała jedynie 2 miesiące. Taka sytuacja ma miejsce, ponieważ pracownica znalazła się w szczególnych okolicznościach uprawniających ją do dodatkowego wynagrodzenia rocznego u nowego pracodawcy bez względu na czas rzeczywistego wykonywania obowiązków zawodowych (art. 3 ust. 3 pkt 5 ppkt c ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym).

  • korzystania: z urlopu wychowawczego, z urlopu dla poratowania zdrowia, albo korzystania przez nauczyciela/nauczyciela akademickiego z urlopów do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego. Oznacza to, że mimo iż z okresu pracy wpływającego na nabycie „trzynastki” należy odliczyć m.in. urlop macierzyński i urlop ojcowski, to wystarczy, aby zatrudniony w ubiegłym roku przebywał na krótkim urlopie wychowawczym, aby uzyskał prawo do proporcjonalnego dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Nie będzie ono zbyt wysokie, ponieważ przy jego szacowaniu trzeba pomijać m.in. zasiłek macierzyński i inne należności przysługujące za czas nieświadczenia pracy (§ 6 rozporządzenia urlopowego i § 2 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia urlopowego nauczycieli).

PRZYKŁAD

Nauczycielka z publicznej szkoły podstawowej urodziła dziecko 3 kwietnia 2010 r. Po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego przebywała na urlopie wychowawczym. Mimo że wykonywała obowiązki służbowe tylko przez niewiele ponad 3 miesiące, należy jej wypłacić wynagrodzenie roczne za 2010 r., ponieważ w ubiegłym roku korzystała z urlopu wychowawczego. Bez znaczenia pozostaje okres przebywania na urlopie wychowawczym i czas faktycznego wykonywania pracy w 2010 r. W podstawie wymiaru „trzynastki” należy jednak uwzględnić wyłącznie wynagrodzenie, jakie pracownica otrzymała za przepracowany okres, tj. od 1 stycznia do 2 kwietnia 2010 r.

Tak samo wygląda sytuacja, gdy przez część poprzedniego roku nauczyciel bądź nauczyciel akademicki z publicznej placówki chorował, a następnie korzystał z urlopu dla poratowania zdrowia.

PRZYKŁAD

Nauczyciel z publicznego gimnazjum świadczył pracę od 1 stycznia do 4 maja 2010 r., potem chorował, a następnie dostarczył orzeczenie o konieczności udzielenia mu urlopu dla poratowania zdrowia na okres od 30 września 2010 r. do 29 września 2011 r. Fakt, że w 2010 r. przepracował tylko 4 miesiące i 4 dni, nie odbiera mu prawa do trzynastej pensji za 2010 r. Urlop dla poratowania zdrowia zapewnia bowiem pracownikowi „trzynastkę” niezależnie od czasu rzeczywistego wykonywania obowiązków zawodowych i okresu przebywania na urlopie dla poratowania zdrowia. Jednak w podstawie wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie należy uwzględniać wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego ani wynagrodzenia wypłacanego podczas urlopu dla poratowania zdrowia.

W szczególnej sytuacji znajdują się pracownicy budżetówki, którzy przez cały 2010 r. przebywali na urlopie wychowawczym lub na urlopie dla poratowania zdrowia. Wprawdzie nabywają oni prawo do „trzynastki” za poprzedni rok, ale nie otrzymają dodatkowego wynagrodzenia rocznego, ponieważ w tych przypadkach podstawa wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego jest zerowa.

PRZYKŁAD

Pracownica ministerstwa przez cały 2010 r. korzystała z urlopu wychowawczego. Formalnie uzyskuje ona prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2010 r., gdyż urlop wychowawczy uprawnia do „trzynastki” za rok kalendarzowy, w którym przypadał, i bez znaczenia pozostaje czas rzeczywiście przepracowany w danym roku. Jednak z uwagi na to, że podstawa wymiaru „trzynastki” jest w tym przypadku „zerowa”, pracownica nie otrzyma dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Ponadto prawo do „trzynastki” bez względu na faktycznie przepracowany okres w danym roku kalendarzowym przysługuje z powodu wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »