| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Jak ustalać staż uprawniający do „trzynastki” i jej wysokość

Jak ustalać staż uprawniający do „trzynastki” i jej wysokość

Pracodawcy sektora finansów publicznych muszą w najbliższym czasie ustalić uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. „trzynastki”. Najwięcej trudności powstaje podczas ustalania stażu wymaganego do nabycia prawa do tego świadczenia. Jednak wątpliwości pojawiają się również przy obliczaniu wysokości świadczenia. Poniżej przybliżamy zasady prawidłowego ustalania okresów zatrudnienia dla różnych przypadków oraz wyznaczania wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Taka interpretacja pogarsza sytuację pracowników przebywających m.in. na urlopach macierzyńskich lub długookresowych zwolnieniach lekarskich, gdyż mimo łączącego ich przez cały rok stosunku pracy z samorządową lub państwową jednostką budżetową nie otrzymają dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Jednak wskazane stanowisko Sądu Najwyższego jest już powszechnie akceptowane, m.in. przez regionalne izby obrachunkowe. Dlatego pracodawcy sektora finansów publicznych powinni je respektować z obawy przed sankcjami za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

PRZYKŁAD

Pracownica urzędu państwowego przebywała na zwolnieniu lekarskim od 1 stycznia do 31 maja 2010 r. Po zakończeniu zwolnienia wróciła do pracy, ale 10 października 2010 r. urodziła dziecko i do końca roku korzystała z urlopu macierzyńskiego. Pracownicy nie należy się dodatkowe wynagrodzenie roczne za poprzedni rok kalendarzowy, ponieważ zbyt krótko realizowała czynności służbowe (tylko przez 4 miesiące i 9 dni, a powinna przez minimum 6 miesięcy). W okresach pracy, wpływających na uzyskanie „trzynastki”, nie należy uwzględniać w tym przypadku zarówno okresów przebywania na zwolnieniu lekarskim, jak i na urlopie macierzyńskim.

Od powyższej zasady istnieją jednak dwa wyjątki, kiedy okresy nieobecności należy uwzględnić w „trzynastkowym” stażu pracy. Chodzi o takie okresy, jak:

  • urlop wypoczynkowy – eksperci powszechnie uznają, że należy go wliczać do stażu pracy, od którego zależy prawo do trzynastej pensji, ponieważ nikt nie powinien być dyskryminowany ze względu na przebywanie na urlopie wypoczynkowym,
  • zwolnienie zatrudnionego od pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej (art. 31 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych i rozporządzenie w sprawie trybu udzielania urlopu bezpłatnego i zwolnień od pracy pracownikom pełniącym z wyboru funkcje w związkach zawodowych...) – okres ten należy włączyć do stażu pracy, od którego zależy prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w związku z uchwałą Sądu Najwyższego z 13 grudnia 2005 r. (II PZP 9/05, OSNP 2006/7-8/109).

PRZYKŁAD

Pracownik zakładu oczyszczania miasta 19 października 2009 r. został powołany z wyboru na funkcję przewodniczącego zakładowej organizacji związkowej. Na czas kadencji wziął zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy w trybie art. 31 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych. Przez okres nieświadczenia pracy zakład oczyszczania miasta wypłaca mu wynagrodzenie obliczane jak ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Pracownik przez cały 2010 r. przebywał na takim zwolnieniu od pracy. Mimo to uzyskał prawo do trzynastej pensji za 2010 r., ponieważ na podstawie uchwały SN z 13 grudnia 2005 r. okres wskazanego nieświadczenia pracy należy traktować jak czas przepracowany. W tym przypadku wysokość „trzynastki” należy ustalać na podstawie wynagrodzenia, jakie pracownik uzyskał od pracodawcy w 2010 r. z tytułu zwolnienia od pracy na czas kadencji przewodniczącego zakładowej organizacji związkowej.

Przerwy w zatrudnieniu

Aby ustalić, czy zatrudniony przepracował u jednego pracodawcy sektora finansów publicznych minimum 6 miesięcy, należy dodać wszystkie okresy pracy w danym podmiocie przypadające w jednym roku kalendarzowym. W ten sposób należy postąpić, gdy pracownik na przykład:

  • był zatrudniony w jednostce z przerwami na umowy okresowe,
  • został zwolniony niezgodnie z prawem, a potem przywrócony przez sąd do pracy na poprzednich warunkach i pracę podjął jeszcze w tym samym roku kalendarzowym.

PRZYKŁAD

Pracownik państwowej jednostki budżetowej został zwolniony z pracy z końcem stycznia 2010 r. Od rozwiązania umowy odwołał się jednak do sądu, który przywrócił go do pracy na dotychczasowych warunkach. Orzeczenie w tej sprawie uprawomocniło się 18 czerwca 2010 r., a pracownik przystąpił do pracy 25 czerwca 2010 r. Do stażu wpływającego na dodatkowe wynagrodzenie roczne nie należy wliczać okresu pozostawania bez pracy – nawet tego, za który sąd przyznał pracownikowi wynagrodzenie. Należy w nim uwzględnić wyłącznie czas faktycznego wykonywania pracy przez zatrudnionego, tj. cały styczeń oraz okres od 25 czerwca do 31 grudnia 2010 r. Tak ustalony staż jest dłuższy niż wymagane minimum 6 miesięcy rzeczywistej pracy w roku kalendarzowym i w związku z tym pracownik nabędzie prawo do „trzynastki” za 2010 r.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Blog Księgowy

Piszemy o finansach i podatkach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »