| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Wszystko o podróżach służbowych

Wszystko o podróżach służbowych

Mimo zawartej w Kodeksie pracy definicji podróży służbowej w praktyce występuje wiele wątpliwości związanych z tym tematem.  

Miejsce pracy a podróż służbowa
Pracodawca ma obowiązek określić miejsce wykonywania pracy w umowie o pracę zawartej z pracownikiem (art. 29 § 1 pkt 2 k.p.).
Przez miejsce pracy należy rozumieć stały punkt w znaczeniu geograficznym bądź pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju lub w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić dopełnienie świadczenia pracy (orzeczenie SN z 1 kwietnia 1985 r., I PR 19/85, OSP 1986/3/46). Określenie miejsca pracy zatem powinno wskazywać na jakiś stały, określony punkt, który może zostać zlokalizowany, może to być np. siedziba zakładu pracy czy miejscowość, na której terenie wykonywana jest praca. Jako miejsce pracy można również określić miejsce, w którym pracownik otrzymuje przydział zadań roboczych.
WAŻNE!
Nie każdy wyjazd pracownika poza stałe miejsce pracy jest podróżą służbową. Podróżą służbową nie jest np. przeniesienie pracownika do pracy w innej miejscowości.
Przykład
Firma budowlana ma swoją siedzibę na terenie jednej z inwestycji budowlanych. Swoich pracowników wysyła również na inne budowy w tym samym lub innym mieście. Czy dla tych pracowników będzie to podróż służbowa?
Decydujące znaczenie ma zapis w umowie o pracę określający miejsce ich zatrudnienia. Jeżeli w umowie tej określono, że miejscem zatrudnienia pracownika jest siedziba przedsiębiorstwa - będąca zarazem miejscem podstawowej budowy, pracownikowi nie należą się żadne świadczenia.
Natomiast gdyby miejscem zatrudnienia pracownika była filia macierzystego przedsiębiorstwa, pracownikowi należałyby się świadczenia z tytułu podróży służbowej lub dodatek za rozłąkę (w razie czasowego przeniesienia).
Szczegółowe określenie miejsca pracy
Jak wcześniej wspomniano, określenie miejsca pracy powinno wskazywać na jakiś stały punkt, który może zostać zlokalizowany.
Wskazanie więc w umowie o pracę jako miejsca pracy terenu całego kraju jest niedopuszczalne.
Tak sformułowany opis miejsca świadczenia przez pracownika pracy nie określa ani nie precyzuje miejsca pracy, w związku z czym jest nieprawidłowy. Taki zapis zawarty w umowie o pracę pozbawiałby pracowników możliwości korzystania z przysługujących im świadczeń z tytułu podróży służbowych. Nie można zatem określić jako miejsca pracy terenu całego kraju. Strony umowy mogą jedynie uzgodnić, że niektóre zadania należące do obowiązków pracownika będą wykonywane na terenie całego kraju. Jeżeli wskutek takiego określenia miejsca pracy w umowie pracownik zostanie pozbawiony należności z tytułu podróży służbowej, to może ich dochodzić przed sądem pracy.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Buchholc

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »