| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Zalety i wady umów cywilnoprawnych

Zalety i wady umów cywilnoprawnych

Czy zatrudnienie na podstawie stosunku pracy, zgodnie z ogólnym przekonaniem panującym wśród osób poszukujących pracy, rzeczywiście jest korzystniejsze. Czy warto upierać się przy tej formie świadczenia pracy, niejednokrotnie tracąc szansę na wykonywanie upragnionego zawodu.

Jak w przypadku większości umów cywilnoprawnych, również i tu nie ma obowiązku osobistego spełnienia świadczenia, agent może korzystać np. z dalszych pełnomocnictw.

W porównaniu do umowy o pracę pracownik ma obowiązek stosowania się do poleceń pracodawcy, agent zaś powinien jedynie stosować się do wskazówek zleceniodawcy.

Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę nie może zrzec się swojego wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę, w przypadku agenta taki zakaz nie ma zastosowania. Agent może swobodnie dysponować swoim prawem do wynagrodzenia za wykonane świadczenie.

Różny charakter ma też odpowiedzialność pracownika i agenta. Agent odpowiada za szkodę w pełnej wysokości, według zasad wynikających z uregulowań Kodeksu cywilnego, chyba że strony umownie postanowią inaczej.

Odmiennie przedstawia się też sprawa rozstrzygania sporów sądowych. W przypadku problemów powstałych na tle wykonywania zobowiązań z umowy agencyjnej sądem właściwym będzie sąd gospodarczy, ewentualnie sąd polubowny, jeżeli odpowiedni zapis w tym przedmiocie znajdzie się w umowie, czyli sposób teoretycznie szybszy i tańszy.

Ryzyko swojej działalności będzie ponosił zawsze agent, a nie dający zlecenie.

Umowa agencyjna, ponieważ jest wykonywana w ramach prowadzonego przez agenta przedsiębiorstwa, odbywa się w ramach tej działalności i nie stanowi odrębnego tytułu do ubezpieczeń społecznych ani do ubezpieczenia zdrowotnego. Jedynym tytułem do tych ubezpieczeń jest ta działalność gospodarcza.

Kontrakt menedżerski

Kontrakt menedżerski jest jedyną omawianą w tym opracowaniu tzw. umową nienazwaną. Oznacza to, że w żadnym akcie prawnym, a przede wszystkim w Kodeksie cywilnym nie znajdziemy legalnej definicji tej formy umowy. Pewne, jednostkowe uregulowania odnajdziemy w niektórych ustawach (np. ustawie o przedsiębiorstwach państwowych czy ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych), ale do tej pory nie doczekaliśmy się kompleksowego opracowania prawnego tej specyficznej formy zatrudnienia.

Próbując jednak odpowiedzieć na pytanie, kiedy możemy mówić, że dana umowa cywilna jest kontraktem menedżerskim, z jednej strony powinniśmy się odwołać do cytowanego już wyżej przepisu art. 750 k.c., nawiązującego swą treścią do przepisu umowy zlecenia, z drugiej strony - do literatury i doktryny cywilnoprawnej.

WAŻNE!

Kontrakt menedżerski (inaczej zwany umową o zarządzanie przedsiębiorstwem) jest umową, na mocy której przyjmujący zlecenie menedżer zobowiązuje się za wynagrodzeniem do wykonywania czynności zarządu przedsiębiorstwem zleceniodawcy - przedsiębiorcy na jego rachunek i ryzyko, przy czym prowadzi on przedsiębiorstwo w imieniu własnym bądź cudzym.

reklama

Autor:

aplikant adwokacki

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Barnik

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »