| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Nagrody i wyróżnienia

Nagrody i wyróżnienia

Za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy, podnoszenie jej wydajności i jakości pracodawca może przyznać pracownikom nagrodę.

Nieadekwatną nagrodą może okazać się np. karnet na siłownię dla osoby niepełnosprawnej w stopniu uniemożliwiającym korzystanie z siłowni.

Wszystkie wymienione w przykładach nagrody nie są właściwie dobrane do zasług, potrzeb i możliwości pracownika. Zamiast spełniać funkcję motywacyjną często denerwują pracownika, który może w ten sposób stracić zapał do pracy.

Najczęściej zapisy dotyczące nagród i wyróżnień znajdują się w regulaminach wynagradzania lub premiowania jako jeden z dodatkowych podpunktów. Rzadziej zasady nagradzania i wyróżniania pracowników znajdują się w osobnym akcie - regulaminie nagród.

Oprócz regulaminów zapisy dotyczące nagród mogą zawierać także zakładowe lub ponadzakładowe układy zbiorowe pracy, jeśli dany pracodawca jest objęty układem.

W praktyce regulacje zawarte w układach zbiorowych i regulaminach dotyczą przede wszystkim większych pracodawców (obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagradzania dotyczy pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników - art. 772 § 1 k.p.). Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby mniejsi pracodawcy (tj. niezobowiązani do ustalenia regulaminu wynagradzania i nieobjęci układem zbiorowym pracy) umieszczali zapisy dotyczące nagród i wyróżnień w treści podpisywanych z pracownikami umów o pracę lub w innych aktach wewnątrzzakładowych, np. zarządzenie dyrektora itp.

Rola związków zawodowych w tworzeniu regulaminów

Jeśli w zakładzie pracy działa organizacja związkowa, wówczas regulaminy wynagradzania, premiowania i nagród są ustalane i zmieniane w uzgodnieniu z tą zakładową organizacją związkową (art. 27 ust. 3 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych - DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.).

Jeśli w zakładzie pracy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa, wówczas w sprawach wymagających zawarcia porozumienia lub uzgodnienia ze związkami zawodowymi (a taką właśnie jest ustalenie lub zmiana regulaminu wynagradzania, nagród lub premiowania), organizacje te przedstawiają wspólnie uzgodnione stanowisko. Przy czym sposób ustalania i przedstawiania wspólnego stanowiska przez każdorazowo wyłanianą do tych spraw wspólną reprezentację związkową określa porozumienie zawarte przez organizacje związkowe (art. 30 ust. 4 ustawy o związkach zawodowych).

Jeżeli w sprawie ustalenia lub zmian powyższych regulaminów organizacje związkowe nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, wówczas decyzję w zakresie ustalenia zmiany regulaminu podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych (art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych).

Autorzy:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Witkowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »