| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Nagrody i wyróżnienia

Nagrody i wyróżnienia

Za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy, podnoszenie jej wydajności i jakości pracodawca może przyznać pracownikom nagrodę.

Przykład

Pracownik zatrudniony jest 20 lat w jednej firmie. W początkowym okresie zatrudnienia pozytywnie wyróżniał się, wykonując obowiązki służbowe, w związku z tym był wielokrotnie nagradzany. Jednak po upływie ok. 10 lat pracy zaczął spóźniać się do pracy, popełniał coraz więcej błędów, narażając pracodawcę na straty oraz miał problemy z terminowym wykonaniem zadań. Pracodawca podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy, mimo że w początkowym okresie pracownik był nagradzany za wzorowe wykonywanie pracy.

Moim zdaniem, zanim jednak podejmie się decyzję ostateczną o rozwiązaniu umowy z pracownikiem, który dotychczas wzorowo wykonywał swoje obowiązki, należałoby przeprowadzić rozmowę wyjaśniającą przyczyny zmniejszenia jakości lub ilości świadczonej pracy. Być może u pracownika wystąpiło wypalenie zawodowe lub świadczona dotychczas praca przestała go satysfakcjonować (np. przez brak możliwości dalszego rozwoju), przyczyny mogą leżeć również poza środowiskiem pracy (problemy osobiste, rodzinne). W trakcie rozmowy może uda się znaleźć wspólne rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony, np. urlop w celu uporządkowania problemów osobistych lub rodzinnych, zmiana zakresu czynności, skierowanie na naukę, zmiana stanowiska.

Podsumowanie

Pracodawca ma dużą swobodę w zakresie zarówno zasad przyznawania nagród czy wyróżnień, jak i rodzaju świadczeń, stanowiących dodatkowy element przyczyniający się do wzrostu wydajności i jakości pracy. Oczywiście pracodawca może nie wprowadzać takiej formy dopingowania pracowników do lepszej pracy. Niemniej stosowanie nagród i wyróżnień może stanowić ważny czynnik motywacyjny dla pracowników, jak również może być jednym z elementów wpływających na decyzję pracownika o pozostaniu u pracodawcy (zwłaszcza w okresie dużej rotacji).

Istotne jest, aby przyznawane przez pracodawcę nagrody miały charakter faktycznie motywacyjny i przydzielane były za rzeczywiste osiągnięcia pracowników.

Czasem zdarza się, że nagroda ma pokryć nieprawidłowości w zakresie rozliczania czasu pracy (np. nagroda wypłacana jest zamiast godzin nadliczbowych). Takie postępowanie jest nie tylko niezgodne z przepisami prawa pracy i może stanowić podstawę do ukarania pracodawcy, ale dewaluuje również samą nagrodę. Takie świadczenie nie jest już bowiem dla pracodawcy dodatkowym narzędziem motywacyjnym.

@RY1@i26/2008/012/i26.2008.012.000.0009.001.jpg@RY2@

@RY1@i26/2008/012/i26.2008.012.000.0009.002.jpg@RY2@

@RY1@i26/2008/012/i26.2008.012.000.0009.003.jpg@RY2@

Autorzy:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Kędzia

Przemysław Kędzia, prezes Business Media Software Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »