| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Racjonalne zarządzanie pracownikami ma bardzo duże znaczenie w prawidłowym i efektywnym działaniu przedsiębiorstwa, które chce odnosić sukcesy w prowadzeniu swojej działalności.

testy osobowościowe - badają one stabilność emocjonalną, umiejętność kontroli, bojaźliwość, umiejętność podejmowania ryzyka, pewność siebie itp.,

testy bazujące na pracy - polegają na przedstawieniu kandydatowi jego przyszłych obowiązków i sprawdzenie, jak sobie z nimi poradzi; testy te pokazują kwalifikacje kandydata do określonej pracy i jego możliwości jako pracownika.

Specyficzną metodą testową jest metoda Assessment Centers oparta na symulacjach. W technice tej kandydat za pomocą testów symulacyjnych rozwiązuje typowe sytuacje zawodowe.

W procesie Assessment Centers wyróżniamy następujące etapy:

w przygotowanie, czyli skompletowanie zespołu asesorów (przyszłych przełożonych - kierowników kandydatów) oraz zestawu ćwiczeń,

• przeprowadzenie procesu, który obejmuje:

- rozmowę wstępną,

- wywiad w określonych kryteriach,

- wywiad symulowany,

- wykonywanie ćwiczeń,

- ocenę zaobserwowanych zachowań,

• zakończenie, czyli przedstawienie oceny oraz dyskusja nad nią, ostateczny wybór kandydatów oraz rozmowa z nimi.

Zaletami metody Assessment Centers są:

• szerokie zastosowanie w zakresie doboru oraz doskonalenia i rozwoju kadr,

• wysoka akceptacja przez uczestników ze względu na wcześniejsze poinformowanie o celach przebiegu i skutkach oceny,

• wyraźny związek zadań symulacyjnych i ćwiczeń grupowych z przyszłą pracą na stanowisku, możliwość poznania przyszłych przełożonych, którzy występują w roli asesorów.

Wadą tej metody są bardzo wysokie koszty.

W niektórych przypadkach można zastosować także grafologię.

Test grafologiczny polega na wykorzystywaniu analizy pisma odręcznego do ujawnienia cech osobowości człowieka. Do tych cech zaliczamy równowagę psychiczną, jasność umysłu, lojalność, zdyscyplinowanie, inicjatywę czy zdolności analityczno-syntetyczne. Badania takie mogą być przeprowadzane za zgodą kandydata, z zachowaniem wyników badań w tajemnicy.

• Konkurs

Konkurs jest zazwyczaj wykorzystywany przy doborze na stanowiska kierownicze. Cechą konkursu jest rywalizacja kandydatów i ma ona doprowadzić do wyłonienia najodpowiedniejszej osoby na wolne stanowisko.

Do zalet konkursu zaliczamy:

• podmiotowe traktowanie kandydata (ubiegający się o zatrudnienie nie jest biernym przedmiotem doboru, lecz sam może wpływać na jego przebieg),

• demokratyczny charakter (daje wszystkim równe szanse),

• merytoryczny charakter (konkurs jest okazją poznania kandydata od strony umiejętności praktycznych),

Autor:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Poradnia Kanoniczna

Poradnia została założona przez dwóch absolwentów jedynego w Polsce Wydziału Prawa Kanonicznego znajdującego się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »