| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Racjonalne zarządzanie pracownikami ma bardzo duże znaczenie w prawidłowym i efektywnym działaniu przedsiębiorstwa, które chce odnosić sukcesy w prowadzeniu swojej działalności.

Najczęściej stosowane narzędzia w procesie selekcji to:

• analiza dokumentów kandydata - czyli dokumentów, których pracodawca najczęściej oczekuje od kandydatów, a które kandydat składa pracodawcy; są to najczęściej:

- dyplom ukończenia studiów i/lub świadectwo szkolne,

- zaświadczenia o ukończeniu kursów specjalistycznych,

- życiorys zawodowy (CV),

- list motywacyjny,

- kwestionariusz osobowy, który jest przygotowany przez pracodawcę i podawany do wypełnienia tym kandydatom, którzy po wstępnej analizie zapraszani są na rozmowę kwalifikacyjną (w kwestionariuszu osobowym zawarte są informacje, które pracodawca chce uzyskać od kandydata, potrzebne do stwierdzenia formalnej przydatności do pracy na danym stanowisku),

• sprawdzanie referencji kandydata - które można sprawdzać osobiście, przez osobiste spotkanie z osobą udzielającą referencji (najbardziej skuteczny sposób), listownie (w tym także drogą elektroniczną przez e-mail lub komunikator internetowy) lub telefonicznie.

• Rozmowa kwalifikacyjna

Jednym z najważniejszych etapów selekcji jest rozmowa z kandydatem. Celem rozmowy kwalifikacyjnej jest wybór 2-3 najlepszych kandydatów spośród 10-15. Dzięki rozmowie kandydat ma okazję zaprezentować swoje kwalifikacje, doświadczenie zawodowe oraz siebie. Pracodawca natomiast może zaprezentować firmę, stanowisko oraz zebrać potrzebne informacje o kandydacie. Rozmowy kwalifikacyjne dzielimy na indywidualne oraz te z udziałem komisji kwalifikacyjnej. Z kolei rozmowy indywidualne możemy podzielić na swobodne, według listy pytań oraz kompleksowe.

Rozmowa kwalifikacyjna odbywa się w trzech etapach:

I etap - stworzenie odpowiedniego klimatu rozmowy, aby kandydat poczuł się pożądanym gościem, określenie celu rozmowy, przedstawienie przebiegu rozmowy oraz ustalenie oczekiwań kandydata wobec firmy i stanowiska,

II etap - wymiana informacji, które interesują strony, często etap ten kończy się negocjowaniem wynagrodzenia,

III etap - podsumowanie informacji o kandydacie oraz określenie dalszego postępowania.

• Metoda testów psychologicznych

Testy psychologiczne są to odpowiednio opracowane zadania, pytania lub polecenia, które mają na celu zbadanie uzdolnień, umiejętności, sprawności oraz zainteresowań kandydatów. Uzyskane informacje dzięki testom ułatwiają wybór odpowiednich ludzi na dane stanowisko.

Do najważniejszych testów używanych w procesie rekrutacji zaliczamy:

testy na inteligencję - wysoka punktacja w tych testach oznacza dużą zdolność przyswajania nowych informacji, szybkiego uczenia się nowych rzeczy oraz dobrego wywiązania się z obowiązków,

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Komandzik-Szałagan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »