| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Racjonalne zarządzanie pracownikami ma bardzo duże znaczenie w prawidłowym i efektywnym działaniu przedsiębiorstwa, które chce odnosić sukcesy w prowadzeniu swojej działalności.

• wewnętrzną,

• zewnętrzną.

Rekrutacja wewnętrzna - to rekrutacja, w której ramach ofertę pracy kierujemy „do wewnątrz”, czyli do pracowników w naszej firmie.

Jej zaletami są:

• otwarcie możliwości awansu pracowników,

• zacieśnienie więzi z pracodawcą,

• poprawa atmosfery w firmie,

• niskie koszty doboru,

• znajomość zakładu przez pracownika,

• znajomość pracownika i jego zdolności,

• natychmiastowy efekt rekrutacji z powodu możliwości szybkiego objęcia stanowiska,

• krótki okres wdrażania do zadań.

Natomiast niewątpliwymi wadami są:

• małe możliwości wyboru,

• stosunkowo wysokie koszty doskonalenia,

• mały prestiż po awansowaniu na stanowisko przełożonego,

• rywalizacja i napięcia, tzw. zaszufladkowanie w zakładowy system wynagrodzeń,

• zbyt silne więzi koleżeńskie,

• nieuwzględnianie starszych wiekiem pracowników (powoduje napięcia międzyludzkie),

• spadek kreatywności pracowników z powodu automatyki awansu.

Ujemną cechą tego typu rekrutacji jest także to, że promocja nie zaspokaja potrzeb ilościowych (brak wzrostu liczby zatrudnionych), a potrzeby jakościowe wymagają zazwyczaj zwiększonych nakładów na szkolenia.

Ponadto takie podejście wymaga od działu personalnego dobrej znajomości personelu, jego oczekiwań, umiejętności i osobowości ludzi. Wówczas wakaty są ogłaszane systemem funkcjonującym wewnątrz firmy. Gdy pracownicy nie wyrażą zainteresowania, wówczas można rozpocząć rekrutację zewnętrzną.

Rekrutacja zewnętrzna - to poszukiwanie kandydatów na zewnętrznym, otwartym rynku pracy.

Jej zaletami są:

• duże możliwości wyboru,

• nowe impulsy rozwojowe dla pracodawcy (tzw. dopływ świeżej krwi),

• mniejsze problemy związane z autorytetem,

• zatrudnianie wedle bezpośrednich potrzeb.

Ewidentne wady to:

• wysokie koszty rekrutacji,

• czasochłonna obsada stanowisk,

• zwiększenie poziomu fluktuacji kadr (zwłaszcza przy większej liczbie przyjętych do pracy),

• negatywne skutki dla klimatu interpersonalnego w zakładzie,

• wyższe ryzyko zatrudnienia na okres próbny,

• konieczność wprowadzenia na stanowisko i wdrożenia do pracy nowego pracownika,

• dodatkowe obciążenie pracodawcy w okresie adaptacji nowego pracownika,

• większe znaczenie poziomu wynagrodzeń,

• blokowanie możliwości awansu w zakładzie.

Należy też pamiętać, że rekrutacja zewnętrzna prowadzona jest przy użyciu większej liczby zakresu metod niż wewnętrzna.

• Przygotowania do rekrutacji

Proces rekrutacji ma swoje wymagania i powinien być poprzedzony solidnymi pracami przygotowawczymi.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Zemła

Dyrektor ds. rozwoju Equity Investments S.A. Ekspert w dziedzinie usług profesjonalnych i outsourcingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »