| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Racjonalne zarządzanie pracownikami ma bardzo duże znaczenie w prawidłowym i efektywnym działaniu przedsiębiorstwa, które chce odnosić sukcesy w prowadzeniu swojej działalności.

• wewnętrzną,

• zewnętrzną.

Rekrutacja wewnętrzna - to rekrutacja, w której ramach ofertę pracy kierujemy „do wewnątrz”, czyli do pracowników w naszej firmie.

Jej zaletami są:

• otwarcie możliwości awansu pracowników,

• zacieśnienie więzi z pracodawcą,

• poprawa atmosfery w firmie,

• niskie koszty doboru,

• znajomość zakładu przez pracownika,

• znajomość pracownika i jego zdolności,

• natychmiastowy efekt rekrutacji z powodu możliwości szybkiego objęcia stanowiska,

• krótki okres wdrażania do zadań.

Natomiast niewątpliwymi wadami są:

• małe możliwości wyboru,

• stosunkowo wysokie koszty doskonalenia,

• mały prestiż po awansowaniu na stanowisko przełożonego,

• rywalizacja i napięcia, tzw. zaszufladkowanie w zakładowy system wynagrodzeń,

• zbyt silne więzi koleżeńskie,

• nieuwzględnianie starszych wiekiem pracowników (powoduje napięcia międzyludzkie),

• spadek kreatywności pracowników z powodu automatyki awansu.

Ujemną cechą tego typu rekrutacji jest także to, że promocja nie zaspokaja potrzeb ilościowych (brak wzrostu liczby zatrudnionych), a potrzeby jakościowe wymagają zazwyczaj zwiększonych nakładów na szkolenia.

Ponadto takie podejście wymaga od działu personalnego dobrej znajomości personelu, jego oczekiwań, umiejętności i osobowości ludzi. Wówczas wakaty są ogłaszane systemem funkcjonującym wewnątrz firmy. Gdy pracownicy nie wyrażą zainteresowania, wówczas można rozpocząć rekrutację zewnętrzną.

Rekrutacja zewnętrzna - to poszukiwanie kandydatów na zewnętrznym, otwartym rynku pracy.

Jej zaletami są:

• duże możliwości wyboru,

• nowe impulsy rozwojowe dla pracodawcy (tzw. dopływ świeżej krwi),

• mniejsze problemy związane z autorytetem,

• zatrudnianie wedle bezpośrednich potrzeb.

Ewidentne wady to:

• wysokie koszty rekrutacji,

• czasochłonna obsada stanowisk,

• zwiększenie poziomu fluktuacji kadr (zwłaszcza przy większej liczbie przyjętych do pracy),

• negatywne skutki dla klimatu interpersonalnego w zakładzie,

• wyższe ryzyko zatrudnienia na okres próbny,

• konieczność wprowadzenia na stanowisko i wdrożenia do pracy nowego pracownika,

• dodatkowe obciążenie pracodawcy w okresie adaptacji nowego pracownika,

• większe znaczenie poziomu wynagrodzeń,

• blokowanie możliwości awansu w zakładzie.

Należy też pamiętać, że rekrutacja zewnętrzna prowadzona jest przy użyciu większej liczby zakresu metod niż wewnętrzna.

• Przygotowania do rekrutacji

Proces rekrutacji ma swoje wymagania i powinien być poprzedzony solidnymi pracami przygotowawczymi.

Autor:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rabczewski

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »