| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Racjonalne zarządzanie pracownikami ma bardzo duże znaczenie w prawidłowym i efektywnym działaniu przedsiębiorstwa, które chce odnosić sukcesy w prowadzeniu swojej działalności.

Szczegółowość instrukcji udzielonej pracownikowi dotyczącej pracy powinna być przy tym adekwatna do jej charakteru i stopnia złożoności, a także wykształcenia pracownika i jego zawodowego doświadczenia. Powierzanie pracy mniej skomplikowanej pracownikowi, który nie należy do osób podejmujących pierwsze zatrudnienie, oznacza możliwość przeprowadzenia prostszego i bardziej ogólnego instruktażu.

W sytuacji gdy pracownik ma w tym zakresie jakiekolwiek wątpliwości, realizując obowiązek dbałości o dobro zakładu pracy, powinien sam dążyć do ich usunięcia przez działania mające na celu wyjaśnienie wszelkich niejasności.

Przepisy prawa nie wskazują wzoru takiej informacji ani też nie regulują jej treści. Wykaz czynności pracownika ustalany jest jednostronnie przez pracodawcę i stanowi wyraz uprawnień kierowniczych pracodawcy w stosunkach pracy. W związku z faktem, że przepisy prawa nie narzucają pracodawcy obowiązującej formy takiego zakresu czynności, można jedynie wskazać na ogólne prawidłowości przy sporządzaniu tego rodzaju pism. Obowiązek zaznajamiania pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków oraz ze sposobem wykonywania pracy na określonych stanowiskach może być realizowany w formie informacji ustnej albo pisemnego zakresu czynności (obowiązków). Forma pisemna jest wskazana ze względów dowodowych (wyrok SN z 7 stycznia 1998 r., I PKN 457/97, OSNP 1998/22/653). Pracodawca musi dokładnie określić zadania, jakie w ramach nawiązanego stosunku pracy będzie wykonywał pracownik, i zaznajomić z nimi pracownika. Ustalony przez pracodawcę zakres czynności musi być zgodny z umową o pracę, a dokładniej z rodzajem umowy o pracę w niej określonym (lub wskazanym w umowie stanowiskiem pracy, na którym został zatrudniony pracownik). Zakres czynności nie może prowadzić do poszerzenia umówionego rodzaju pracy.

Przykłady

Pracownica zatrudniona jest na stanowisku asystentki. Do zakresu jej obowiązków mogą należeć czynności związane z tym stanowiskiem: odbieranie telefonów w sekretariacie, sporządzanie pism na polecenie przełożonego, protokołowanie podczas spotkań, organizowanie dnia pracy przełożonego i spotkań.

Pracownik będzie zatrudniony jako sprzedawca. W związku z tym pracodawca wpisał do jego obowiązków następujące czynności: sprzedaż towarów, obsługa kasy fiskalnej, sporządzanie dziennego bilansu sprzedaży, metkowanie i wystawianie towaru na półki, przeprowadzanie comiesięcznego remanentu.

Autor:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

KPRF Law Office

Nowy wymiar obsługi prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »