| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Racjonalne zarządzanie pracownikami ma bardzo duże znaczenie w prawidłowym i efektywnym działaniu przedsiębiorstwa, które chce odnosić sukcesy w prowadzeniu swojej działalności.

Rola pracodawcy jako płatnika składek nie zamyka się tylko na tym, że opłaca on określone składki. Ma on również za zadanie zgłaszać pracownika do ubezpieczeń, na bieżąco aktualizować dane osobowe zatrudnionych osób, jeżeli ulegają zmianie, sporządzać dokumentację związaną z rozliczaniem składek, a także po ustaniu stosunku pracy wyrejestrować pracownika z ubezpieczeń.

Wszystkie formularze, które płatnik składek przekazuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, można podzielić w następujący sposób:

DOKUMENTACJA PRZEKAZYWANA DO ZUS

@RY1@i26/2008/037/i26.2008.037.000.0004.014.jpg@RY2@

@RY1@i26/2008/037/i26.2008.037.000.0004.015.jpg@RY2@

Zgłoszenie do ubezpieczenia społecznego

Pracownik z dniem podpisania umowy o pracę, a tym samym z dniem nawiązania stosunku pracy aż do dnia jego ustania podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym.

Ubezpieczenia te składają się z 4 składowych:

@RY1@i26/2008/037/i26.2008.037.000.0004.016.jpg@RY2@

Zatrudnienie pracownika stanowi dla pracodawcy obowiązek zgłoszenia go do ubezpieczeń społecznych oraz do ubezpieczenia zdrowotnego z chwilą powstania stosunku pracy.

Każdy pracownik zatrudniony w ramach stosunku pracy podlega obowiązkowi zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych.

Po dokonaniu zgłoszenia pracodawca zobowiązany jest przekazywać za pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych imienne raporty miesięczne, deklaracje rozliczeniowe oraz inne dokumenty, które są niezbędne do prowadzenia konta ubezpieczonego.

Zgłoszenie musi w szczególności zawierać dane dotyczące zgłaszanej osoby: numery PESEL i NIP, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano tych numerów lub jednego z nich - serię i numer dowodu osobistego lub paszportu, nazwisko i imię pierwsze i drugie, datę urodzenia, nazwisko rodowe, obywatelstwo i płeć, tytuł ubezpieczenia, stopień niepełnosprawności, fakt wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (jeżeli pole to jest wypełniane, należy podać kod wykonywanego zawodu), posiadanie ustalonego prawa do emerytury lub renty, adres zameldowania na stałe miejsce pobytu, adres zamieszkania - jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stałe miejsce pobytu, adres do korespondencji - jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stałe miejsce pobytu i adres zamieszkania.

Obowiązek ubezpieczenia pracownika powstaje z dniem nawiązania stosunku pracy i wygasa z dniem jego ustania.

Zgłoszenia do ubezpieczeń pracodawca dokonuje na druku ZUS ZUA w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń. Na tym druku płatnik składek dokonuje również zgłoszenia zmiany lub korekty danych (z wyjątkiem danych identyfikacyjnych, tytułu ubezpieczenia oraz rodzajów ubezpieczenia i terminów ich powstania).

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria JKP Adwokaci we Wrocławiu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »