| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poradniki > Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Jak prawidłowo zatrudnić pracownika

Racjonalne zarządzanie pracownikami ma bardzo duże znaczenie w prawidłowym i efektywnym działaniu przedsiębiorstwa, które chce odnosić sukcesy w prowadzeniu swojej działalności.

Ustalenie kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na określonym stanowisku może zostać wskazane w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania albo przez ministra właściwego do spraw pracy na wniosek właściwego ministra w stosunku do pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.

• Oświadczenia pracownika o zapoznaniu się z regulaminem pracy

W części B akt osobowych należy przechowywać oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią obowiązującego u pracodawcy regulaminu pracy. Oświadczenie to ma postać pisemnego potwierdzenia pracownika. Należy podkreślić, że obowiązek wydania regulaminu pracy ciąży na wszystkich pracodawcach, którzy zatrudniają co najmniej 20 pracowników, jeżeli organizacji i porządku w zakładzie oraz związanych z tym praw i obowiązków pracowników i pracodawcy nie uregulowano w zakładowym układzie zbiorowym pracy. Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku wprowadzenia regulaminu pracy, systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte w zakładzie okresy rozliczeniowe ustala w obwieszczeniu. Natomiast informacje o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy przekazuje pracownikom na piśmie.

OBOWIĄZKI ZWIĄZANE Z BEZPIECZEŃSTWEM I HIGIENĄ PRACY

Zasady dotyczące poddawania pracowników badaniom lekarskim mają swoje regulacje nie tylko w Kodeksie pracy (art. 207 § 2 pkt 2, art. 211 pkt 5 k.p.), ale również w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU nr 69, poz. 322 ze zm.).

Obowiązek przeprowadzania badań lekarskich i jego realizacja

Obowiązki w zakresie poddawania pracowników badaniom lekarskim ciążą zarówno na pracowniku, jak i pracodawcy. Pracownik ma obowiązek poddania się badaniom wstępnym, okresowym, kontrolnym oraz innym zleconym badaniom lekarskim. Na pracodawcy, który jest odpowiedzialny za zapewnienie przestrzegania w zakładzie pracy zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ciąży obowiązek dbałości o przestrzeganie przez pracowników obowiązku poddawania się tym badaniom.

Pracodawca zobowiązany jest kierować pracowników na:

• okresowe badania lekarskie,

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krajowy System Usług

(KSU)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »