| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Kiedy można zawrzeć umowę zlecenia z własnym pracownikiem

Kiedy można zawrzeć umowę zlecenia z własnym pracownikiem

Chcemy podpisać z własnym pracownikiem umowę zlecenia. Będzie ona dotyczyć prac wykraczających poza zakres obowiązków pracownika (sporządzony na piśmie). Pracownik jest zatrudniony na stanowisku prawnika w dziale kadr. Zlecenie ma dotyczyć prowadzenia w imieniu pracodawcy negocjacji z kontrahentami. Czy w tym zakresie możemy zawrzeć umowę cywilnoprawną z tym pracownikiem?


RADA

Umowa o pracę i zlecenie będą w tym przypadku dotyczyć całkowicie innych rodzajowo czynności, a zatem mogą Państwo zawrzeć z pracownikiem dodatkowo umowę zlecenia. Nie będzie ona naruszała przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych.

UZASADNIENIE

Zawierając poza umową o pracę dodatkowo umowę zlecenia z własnym pracownikiem należy pamiętać m.in. o tym, by dotyczyła ona innych rodzajowo prac niż te, które wynikają z umowy o pracę.

Wskazał na to np. sąd apelacyjny w Lublinie w wyroku z 17 sierpnia 2006 r. (III APa 24/06, OSA 2007/7/12), w którym stwierdził, że świadczenie tej samej rodzajowo pracy, co określona w umowie o pracę, poza normalnym czasem pracy pracowników na podstawie kolejnej umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych (zlecenia, o dzieło) jest wykonywaniem pracy w godzinach nadliczbowych. Zawieranie umów cywilnoprawnych na prace rodzajowo takie same jak wykonywane na umowę o pracę jest obejściem przepisów o czasie pracy, przy czym nie ma tu znaczenia wola pracownika i pracodawcy. Praca w godzinach nadliczbowych jest możliwa jedynie wówczas, gdy wprost dopuszczają ją przepisy Kodeksu pracy i to w granicach ustalonych tymi przepisami.

Powinni Państwo zatem zwrócić szczególną uwagę, aby umowa o pracę i umowa zlecenia dotyczyły całkowicie innych prac. Powinny tutaj wystąpić nie tylko różnice między czynnościami wykonywanymi na podstawie tych 2 umów, ale bardzo wyraźne rozróżnienie konkretnych prac.

Rodzaj pracy to pojęcie bardzo szerokie. Nie obejmuje jedynie konkretnego zakresu obowiązków danego pracownika, ale całokształt czynności wynikających z nazwy danej pracy, jej powszechnej charakterystyki.

PRZYKŁAD

Księgowa w ramach stosunku pracy dokonuje jedynie rozliczeń z pracownikami. W takim przypadku nie może ona na podstawie dodatkowej umowy zlecenia zawartej z pracodawcą dokonywać rozliczeń umów z kontrahentami, które zawiera pracodawca. Księgowa wykonywałaby bowiem pracę tego samego rodzaju, co dotychczas na podstawie umowy o pracę.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu nie mamy jednak do czynienia z uzupełnieniem umowy o pracę. Wskazana osoba w ramach stosunku pracy opiniuje zapewne dokumenty kadrowe. Wykonuje czynności prawnika uszczegółowione w pisemnym zakresie obowiązków. Nawet gdyby wskazano, że pracownik jest zatrudniony na stanowisku prawnika, nie można uznać, że zlecenie dotyczące prowadzenia negocjacji z kontrahentami firmy stanowi kontynuowanie stosunku pracy w godzinach nadliczbowych. Nie można bowiem uznać, że prowadzenie negocjacji jest zastrzeżone tylko dla prawników.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o. – spółka zależna Kancelarii Prawnej Skarbiec R. Nogacki Sp.K. specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu szeroko rozumianego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego skierowanych głównie do średnich i dużych firm.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »