| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Minimalna stawka godzinowa 13 zł - od 1 stycznia 2017 r.

Minimalna stawka godzinowa 13 zł - od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców oraz osób samozatrudnionych. Wyniesie ona 13 zł – wynika z obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2017 r. W jaki sposób należy potwierdzać liczbę godzin wykonania zlecenia?

Jakie umowy zostaną objęte minimalną stawką godzinową?

Minimalną stawką godzinową zostały objęte:

- umowy zlecenia (z art. 734 Kodeksu cywilnego) oraz

- o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu (z art. 750 Kodeksu cywilnego).

W przypadku, gdy kilka osób przyjmie zlecenie lub będzie świadczyło usługi wspólnie, wówczas każdej z tych osób przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż 13 zł za godzinę.

Wypłata wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej ma być dokonywana w formie pieniężnej.

Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Minimalna stawka godzinowa nie będzie obowiązywać w stosunku do umów:

- w przypadku których o miejscu i czasie wykonywania zlecenia lub świadczenia usług decyduje przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi, a przysługujące mu wynagrodzenie jest uzależnione wyłącznie od rezultatu wykonania zlecenia lub świadczenia usług

- o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej,

- o utworzeniu rodziny zastępczej zawodowej lub rodzinnego domu dziecka,

- w przedmiocie prowadzenia rodzinnego domu dziecka,

- w przedmiocie pełnienia funkcji rodziny pomocowej,

- w przedmiocie pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego,

- w przedmiocie pełnienia funkcji wychowawcy wyznaczonego do pomocy w kierowaniu placówką opiekuńczo-wychowawczą typu rodzinnego, w przypadku gdy w placówce tej nie ma zatrudnionego dyrektora

– jeżeli ze względu na charakter sprawowanej opieki usługi są świadczone nieprzerwanie przez okres dłuższy niż jedna doba.

Potwierdzanie liczby godzin

By dopełnić obowiązkom wynikającym z minimalnej stawki godzinowej, strony powinny w umowie określić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.

Jeżeli jednak strony umowie nie określą sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, wówczas zleceniobiorca powinien przedłożyć w formie pisemnej, elektronicznej informację o liczbie godzin wykonania zlecenia. Informacja taka będzie przedstawiana w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia, tak aby mogła stać się podstawą obliczenia wynagrodzenia.

Obowiązki zleceniodawców

Przedsiębiorca, na rzecz którego są wykonywane zlecenia będzie miał obowiązek przechowywać dokumenty określające sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia (czyli np. umowę w której to określono) oraz dokumenty potwierdzające liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług – przez okres 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Miżołębska

biuro prawne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »