| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Kontrakt menedżerski a składki ZUS

Kontrakt menedżerski a składki ZUS

Jedną z umów wykorzystywanych do zatrud­niania osób na wysokich stanowiskach zarzą­dzających jest kontrakt menedżerski. Może być ukształtowany w ten sposób, że będzie umową o charakterze cywilnoprawnym lub będzie miał cechy umowy o pracę. Czy kontrakt menedżerski podlega ubezpieczeniom społecznym?

Zatrudnienie na podstawie umowy prawa cywilne­go dotyczące kadry menedżerskiej lub wysokiej klasy specjalistów.

Umowy będące pracowniczymi kontraktami menedżerskimi mogą zawierać wiele posta­nowień, które ze względu na swój charakter powodują, że kontrakt będzie miał charakter typowej umowy o pracę, do której należy sto­sować wszystkie przepisy Kodeksu pracy. Najczęściej jednak kontrakt menedżerski ma charakter umowy cywilnoprawnej. Wtedy cha­rakteryzuje się m.in. brakiem podporządkowa­nia wobec przedsiębiorcy, odpowiedzialnością za sposób wykonywania działań, wynagrodze­niem uzależnionym od wyników pracy.

Obecnie kontrakt jest także popularną formą zatrudniania lekarzy. W tym przypadku ma formę umowy cywilnoprawnej, przeważnie o charakterze umowy zlecenia. Kontrakt może być zawarty np. między szpitalem a osobą fizyczną lub między szpitalem a lekarzem pro­wadzącym działalność gospodarczą (indywidu­alną praktykę medyczną). W takich sytuacjach do tej formy zatrudnienia zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego.

Wynagrodzenie

W kontrakcie menedżerskim zawartym w formie cywilnoprawnej umowy strony same decydują, jak określić swoje prawa i obowiązki w zakresie wynagradzania. Wysokość wynagrodzenia może być określona przez wskazanie konkretnej kwoty albo przez określenie pewnych parametrów, przy użyciu których wysokość ta ma być ustalana (np. ustalenie wysokości wynagrodzenia mene­dżera przez powiązanie go z zyskiem przedsię­biorstwa).

W praktyce często zdarza się, że wynagrodzenie to składa się z 2 części: jednej stałej i drugiej zmiennej, powiązanej np. z poziomem zysków zarządzanego przedsiębiorstwa lub wskaźnikiem wzrostu produkcji czy zwiększeniem przyrostu sprzedaży towarów przedsiębiorstwa. Można także wskazać maksymalną kwotę wynagro­dzenia, którą otrzyma menedżer. Strony umowy mogą dowolnie ustalić terminy i zasady wypłaty wynagrodzenia.

Rekomendowany produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Kontrakt menedżerski zawarty w formie umowy o pracę musi w zakresie wynagrodzeń przestrze­gać zasad określonych w przepisach prawa pracy. Wynagrodzenie za pracę powinno być tak usta­lone, aby odpowiadało w szczególności rodzajo­wi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaga­nym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Dopuszczalna jest pewna swoboda w kształtowaniu wynagrodze­nia, które może być np. uzależnione od wyników. Menedżer ma również zagwarantowane wynagro­dzenie minimalne.

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

INDEPENDENT TAX ADVISERS Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.

Doradcy podatkowi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »