| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Kontrakt menedżerski a składki ZUS

Kontrakt menedżerski a składki ZUS

Jedną z umów wykorzystywanych do zatrud­niania osób na wysokich stanowiskach zarzą­dzających jest kontrakt menedżerski. Może być ukształtowany w ten sposób, że będzie umową o charakterze cywilnoprawnym lub będzie miał cechy umowy o pracę. Czy kontrakt menedżerski podlega ubezpieczeniom społecznym?

Zatrudnienie na podstawie umowy prawa cywilne­go dotyczące kadry menedżerskiej lub wysokiej klasy specjalistów.

Umowy będące pracowniczymi kontraktami menedżerskimi mogą zawierać wiele posta­nowień, które ze względu na swój charakter powodują, że kontrakt będzie miał charakter typowej umowy o pracę, do której należy sto­sować wszystkie przepisy Kodeksu pracy. Najczęściej jednak kontrakt menedżerski ma charakter umowy cywilnoprawnej. Wtedy cha­rakteryzuje się m.in. brakiem podporządkowa­nia wobec przedsiębiorcy, odpowiedzialnością za sposób wykonywania działań, wynagrodze­niem uzależnionym od wyników pracy.

Obecnie kontrakt jest także popularną formą zatrudniania lekarzy. W tym przypadku ma formę umowy cywilnoprawnej, przeważnie o charakterze umowy zlecenia. Kontrakt może być zawarty np. między szpitalem a osobą fizyczną lub między szpitalem a lekarzem pro­wadzącym działalność gospodarczą (indywidu­alną praktykę medyczną). W takich sytuacjach do tej formy zatrudnienia zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego.

Wynagrodzenie

W kontrakcie menedżerskim zawartym w formie cywilnoprawnej umowy strony same decydują, jak określić swoje prawa i obowiązki w zakresie wynagradzania. Wysokość wynagrodzenia może być określona przez wskazanie konkretnej kwoty albo przez określenie pewnych parametrów, przy użyciu których wysokość ta ma być ustalana (np. ustalenie wysokości wynagrodzenia mene­dżera przez powiązanie go z zyskiem przedsię­biorstwa).

W praktyce często zdarza się, że wynagrodzenie to składa się z 2 części: jednej stałej i drugiej zmiennej, powiązanej np. z poziomem zysków zarządzanego przedsiębiorstwa lub wskaźnikiem wzrostu produkcji czy zwiększeniem przyrostu sprzedaży towarów przedsiębiorstwa. Można także wskazać maksymalną kwotę wynagro­dzenia, którą otrzyma menedżer. Strony umowy mogą dowolnie ustalić terminy i zasady wypłaty wynagrodzenia.

Rekomendowany produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Kontrakt menedżerski zawarty w formie umowy o pracę musi w zakresie wynagrodzeń przestrze­gać zasad określonych w przepisach prawa pracy. Wynagrodzenie za pracę powinno być tak usta­lone, aby odpowiadało w szczególności rodzajo­wi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaga­nym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Dopuszczalna jest pewna swoboda w kształtowaniu wynagrodze­nia, które może być np. uzależnione od wyników. Menedżer ma również zagwarantowane wynagro­dzenie minimalne.

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Motiveo

Motiveo.pl to nowy sposób na tworzenie współczesnych systemów motywacyjnych dla handlowców. Platforma ta przeznaczona jest dla całego sektora MŚP.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK