| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Umowa o obsługę public relations

Umowa o obsługę public relations

Umowa o obsługę public relations przyjmuje zwykle formę umowy o świadczenie usług. Stosuje się do niej odpowiednio przepisy dotyczące zlecenia. Należy zawrzeć w niej dodatkowo postanowienia, których potrzeba uregulowania wynika ze specyfiki wykonywanych usług.

Popularność usług PR

W Polsce PR staje się coraz bardziej popularny. Firmy, nawet małe, decydują się na zatrudnienie osób zajmujących się promocją marki w sposób profesjonalny. Wciąż rosnąca konkurencja wymusza walkę o miejsce na rynku. Specjaliści od PR mają zadbać o to, by marka była właściwie postrzegana i przyciągała klientów.

Przedsiębiorcy mogą wybrać pomiędzy agencjami PR a freelancerami. Umowa o obsługę PR ma charakter cywilnoprawny. Należy szczegółowo określić jej zakres. Firmy muszą zaznaczyć, czy współpraca ma być kompleksowa, czy będzie dotyczyć tylko jednego projektu. Umowa ta zwykle przyjmuje postać umowy o świadczenie usług, chociaż może również przybrać formę na przykład umowy o dzieło.

Zobacz: Umowa o dzieło z własnym pracownikiem

Zasada swobody umów

Umowa o świadczenie usług nie ma swojego miejsca w Kodeksie cywilnym. Jednak obowiązująca zasada swobody kontraktowania zezwala na zawieranie umów nieuregulowanych w Kodeksie cywilnym.

Zgodnie z art. 3531 Kodeksu cywilnego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Stosowanie przepisów o zleceniu do umów o świadczenie usług

Z art. 750 Kodeksu cywilnego wynika, że do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

Zasadnicze postanowienia

W kontrakcie o obsługę PR należy dokładnie określić rodzaj i zakres prac do wykonania, termin na ich wykonanie, wynagrodzenie i termin jego zapłaty. Co istotne, taka umowa zobowiązuje usługodawcę do starannego działania. Inaczej jest w przypadku umowy o dzieło- tutaj liczy się rezultat.

Do zakresu działań osoby zatrudnionej na podstawie umowy o obsługę PR należy m.in.:

  • zarządzanie stroną internetową usługobiorcy,
  • dbanie o wizerunek firmy i jej produktów,
  • redagowanie i dystrybucja materiałów prasowych.

Baza kontaktów w mediach

Usługodawca utrzymuje ponadto kontakty z mediami i tworzy bazy tych kontaktów. Firmy powinny pamiętać, że w ich interesie leży szczegółowe określenie, do kogo będzie należała baza kontaktów w mediach. Zdarza się, że w konsekwencji braku takich postanowień agencje nie zgadzają się na udostępnienie bazy usługobiorcom.

Zakaz konkurencji

W miejscu uregulowania zasad wykonywania usług można zawszeć postanowienie o zakazie konkurencji. Taki zapis oznacza zakaz wykonywania przez agencję PR w czasie trwania umowy oraz w określonym czasie od jej zakończenia usług na rzecz innych firm z tej samej branży. Strony mogą umówić się, ze w przypadku złamania zakazu usługodawca zapłaci firmie oznaczoną sumę pieniędzy.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Umowa o obsługę public relations. /Fot. Fotolia
Umowa o obsługę public relations. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Gluźniewicz

Ekspert Equity Investments S.A. w dziedzinie księgowości spółek

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »