| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Umowa o obsługę public relations

Umowa o obsługę public relations

Umowa o obsługę public relations przyjmuje zwykle formę umowy o świadczenie usług. Stosuje się do niej odpowiednio przepisy dotyczące zlecenia. Należy zawrzeć w niej dodatkowo postanowienia, których potrzeba uregulowania wynika ze specyfiki wykonywanych usług.

Wypowiedzenie

W miejscu uregulowania wypowiedzenia strony mogą umówić się, że od dnia rozpoczęcia okresu wypowiedzenia kontrahent nie będzie mógł podejmować działań finansowo obciążających przedsiębiorcę. Przewiduje się możliwość zawarcia w kontrakcie postanowienia zezwalającego na podjęcie takich działań, ale dopiero po uzyskaniu pisemnej zgody przedsiębiorcy.

Zobacz serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Przeniesienie własności praw autorskich

Zasadniczym zagadnieniem jest sprawa przeniesienia praw autorskich. W świetle art. 52 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu, chyba że umowa stanowi inaczej.

Aby przedsiębiorca mógł swobodnie korzystać z wszelkich wzorów graficznych i innych projektów chronionych prawem autorskim, powinien dokładnie opisać w umowie, że usługobiorca nabywa autorskie prawa majątkowe i prawa zależne do utworów powstałych w związku z wykonywaniem umowy w trakcie jej obowiązywania, stworzonych przez agencję PR lub jej podwykonawców.

Zobacz: Czy umowa zlecenia może okazać się umową o pracę

Pola eksploatacji

Co więcej, umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych powinna wyraźnie wymieniać pola eksploatacji (art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Są to sposoby korzystania z utworu. Obowiązek ich wymienienia służyć ma dokładnemu ustaleniu przedmiotu świadczenia. Określając je, wskazuje się, w jakim zakresie autorskie prawa majątkowe do utworu zostaną przeniesione, czyli na jakich polach przedsiębiorca będzie mógł z nich korzystać.

Przykładami pól eksploatacji są: wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i remitowanie.

Koszty uzyskania przychodu

Warto wspomnieć, że umowę o obsługę PR zawartą z freelancerem lub agencją PR można wrzucić w koszty uzyskania przychodu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Umowa o obsługę public relations. /Fot. Fotolia
Umowa o obsługę public relations. /Fot. Fotolia

Polish your HR English 2 Angielski (nie) tylko dla HR –owca49.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Jankowski

Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK