| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Umowa o obsługę public relations

Umowa o obsługę public relations

Umowa o obsługę public relations przyjmuje zwykle formę umowy o świadczenie usług. Stosuje się do niej odpowiednio przepisy dotyczące zlecenia. Należy zawrzeć w niej dodatkowo postanowienia, których potrzeba uregulowania wynika ze specyfiki wykonywanych usług.

Wypowiedzenie

W miejscu uregulowania wypowiedzenia strony mogą umówić się, że od dnia rozpoczęcia okresu wypowiedzenia kontrahent nie będzie mógł podejmować działań finansowo obciążających przedsiębiorcę. Przewiduje się możliwość zawarcia w kontrakcie postanowienia zezwalającego na podjęcie takich działań, ale dopiero po uzyskaniu pisemnej zgody przedsiębiorcy.

Zobacz serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Przeniesienie własności praw autorskich

Zasadniczym zagadnieniem jest sprawa przeniesienia praw autorskich. W świetle art. 52 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu, chyba że umowa stanowi inaczej.

Aby przedsiębiorca mógł swobodnie korzystać z wszelkich wzorów graficznych i innych projektów chronionych prawem autorskim, powinien dokładnie opisać w umowie, że usługobiorca nabywa autorskie prawa majątkowe i prawa zależne do utworów powstałych w związku z wykonywaniem umowy w trakcie jej obowiązywania, stworzonych przez agencję PR lub jej podwykonawców.

Zobacz: Czy umowa zlecenia może okazać się umową o pracę

Pola eksploatacji

Co więcej, umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych powinna wyraźnie wymieniać pola eksploatacji (art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Są to sposoby korzystania z utworu. Obowiązek ich wymienienia służyć ma dokładnemu ustaleniu przedmiotu świadczenia. Określając je, wskazuje się, w jakim zakresie autorskie prawa majątkowe do utworu zostaną przeniesione, czyli na jakich polach przedsiębiorca będzie mógł z nich korzystać.

Przykładami pól eksploatacji są: wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i remitowanie.

Koszty uzyskania przychodu

Warto wspomnieć, że umowę o obsługę PR zawartą z freelancerem lub agencją PR można wrzucić w koszty uzyskania przychodu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 Nr 90, poz. 631 z późn. zm.)

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Umowa o obsługę public relations. /Fot. Fotolia
Umowa o obsługę public relations. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marta Kwiatkowska-Cylke

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »