| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Umowa zlecenia zawarta z członkiem zarządu - koszty uzyskania przychodów

Umowa zlecenia zawarta z członkiem zarządu - koszty uzyskania przychodów

Chcemy zawrzeć z członkiem zarządu odpłatną umowę zlecenia, na podstawie której będzie on pełnił swoją funkcję, tj. m.in. współzarządzał firmą, wykonywał czynności doradcze. Taka umowa jest, naszym zdaniem, potrzebna, ponieważ uchwała powołująca tę osobę na członka zarządu nie zawiera treści dotyczących zakresu obowiązków ani wysokości przysługującego jej wynagrodzenia. Czy w tej sytuacji dopuszczalne jest zawarcie takiej umowy? Jeżeli tak, to jakie koszty uzyskania przychodów powinniśmy zastosować do wynagrodzenia wynikającego z tego zlecenia?

Mogą Państwo zawrzeć z członkiem zarządu odrębny stosunek zobowiązaniowy, który może przyjąć formę umowy zlecenia. Na tej podstawie członek zarządu będzie mógł sprawować powierzoną funkcję. Do wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu powinni Państwo zastosować zryczałtowane koszty uzyskania przychodów (w 2011 r. – 111, 25 zł). Jednak kup w tej wysokości można zastosować pod warunkiem, że wartość tej umowy przekroczy 200 zł.

UZASADNIENIE

Jeżeli umowa lub statut nie stanowią inaczej – w przypadku spółki z o.o. – członka zarządu powołuje zgromadzenie wspólników, a w spółce akcyjnej rada nadzorcza. Tak nawiązany stosunek prawny jest podstawą do sprawowania powierzonej funkcji i nie stwarza konieczności nawiązywania odrębnej więzi z członkiem zarządu.

Jednak w praktyce często dopuszcza się zawarcie nowego stosunku zobowiązaniowego z taką osobą. Ma to miejsce zwłaszcza wtedy, gdy akt powołania nie zawiera postanowień dotyczących zakresu obowiązków czy wysokości wynagrodzenia przysługujących członkowi zarządu. Wówczas zatrudnienie takiej osoby może przyjąć formę zarówno stosunku pracy, jak również cywilnoprawnego, np. umowy zlecenia czy kontraktu menedżerskiego. Potwierdził to m.in. dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 20 sierpnia 2008 r. (ILPB1/415-354/08-4/RP), w której stwierdził, że „(...) zasady wykonywania w spółce określonych czynności przez członka jej zarządu mogą być uregulowane również w umowie o pracę lub w umowie cywilnoprawnej, np. w umowie zlecenia czy w umowie menedżerskiej. Nie jest to jednak wymóg konieczny, lecz dopuszczalny. W konsekwencji, źródłem przychodów członków zarządów może być nie tylko stosunek powołania przez spółkę, lecz również odrębna umowa związana ze stosunkiem pracy czy stosunkiem służbowym (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), umowa zlecenia (art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), czy umowa o świadczenie usług, np. umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem lub kontrakt menedżerski (art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wybór formy prawnej, dzięki której członek zarządu wykonuje swoje czynności wykonawczo-zarządzające, pozostawiony jest wyłącznie spółce”.

Zatem zawarte przez Państwa zlecenie z członkiem zarządu na wykonywanie czynności związanych z zarządzaniem firmą jest prawidłową formą zatrudnienia. Wynagrodzenie uzyskane z takiej umowy stanowi dla niego przychód z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 updof). Dlatego do wynagrodzenia z tego tytułu powinni Państwo stosować miesięcznie podstawowe zryczałtowane koszty uzyskania przychodów, tj. w 2011 r. – 111,25 zł (art. 22 ust. 9 pkt 5 updof).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych Zdanowicz i Wspólnicy Sp.K.

Profesjonalista w zakresie szeroko rozumianego prawa gospodarczego i cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »