| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > W jaki sposób w umowie zlecenia określić właściwość sądu

W jaki sposób w umowie zlecenia określić właściwość sądu

Zawieramy umowy ze zleceniobiorcami z terenu całego kraju. Czy na wypadek sporu w treści umowy zlecenia możemy wskazać konkretny sąd, który rozstrzygałby ewentualne spory? Czy w umowie zlecenia można ustalić obowiązek podjęcia próby polubownego rozstrzygnięcia sporu powstałego w związku z realizacją zlecenia przed wystąpieniem do sądu (zleceniobiorcy nie prowadzą działalności gospodarczej)?

Określona przez strony w umowie zlecenia właściwość wyłączna sądów do rozpoznawania ich spraw oznacza, że określona w ten sposób właściwość eliminuje każdą inną właściwość – ogólną lub przemienną (postanowienie Sądu Najwyższego z 29 listopada 1982 r., I CZ 98/82).

W celu umownego określenia właściwości sądu nie jest wymagane zawieranie odrębnej od umowy zlecenia umowy dotyczącej samej kwestii właściwości miejscowej sądu. Wystarczające jest umieszczenie w treści zlecenia odpowiedniego zapisu.

PRZYKŁAD

Zleceniodawca i zleceniobiorca wprowadzili do umowy zlecenia następujący zapis umowny: „Wszelkie spory wynikłe z niniejszej umowy będą rozstrzygane przez sąd właściwy dla siedziby Zleceniodawcy”. Takie uregulowanie właściwości sądu w razie ewentualnego sporu dotyczącego wykonywania zlecenia jest prawidłowe.

Zapis dotyczący sądu musi mieć formę pisemną. W przypadkach gdy umowa zlecenia byłaby zawarta w formie ustnej (co chociażby ze względów dowodowych raczej należy odradzać) zapis dotyczący właściwości sądu musiałby mieć formę odrębnego od zlecenia porozumienia pisemnego między zleceniodawcą a zleceniobiorcą.

Obowiązek podjęcia – przed wystąpieniem na drogę sądową – pisemnych prób wyjaśnienia spornych kwestii w drodze rokowań dotyczy postępowania w sprawach gospodarczych. Dotyczy to zatem sporów powstałych między przedsiębiorcami, zaś wskazani w pytaniu zleceniobiorcy nie wykonują zleceń w ramach swojej działalności gospodarczej.

Jednak w zakresie próby polubownego rozwiązania każdego sporu powstałego na tle umowy zlecenia umowa może przewidywać taki obowiązek. Powinna jednak przy tym wskazywać zasady, jakie powinny zostać w tym zakresie wypełnione. Przykładowo, może nakazywać przed wystąpieniem na drogę sądową obowiązek pisemnego poinformowania drugiej strony o wszystkich roszczeniach z żądaniem ich zaspokojenia. W bardziej skomplikowanych sytuacjach umowa zlecenia może nakazywać także określone postępowanie negocjacyjne przed złożeniem pozwu sądowego.

Podstawa prawna

  • art. 27, art. 30, art. 33, art. 34, art. 46 Kodeksu postępowania cywilnego.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK