| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Czy zleceniobiorca jest zobowiązany do sporządzenia raportu z wykonanego zlecenia

Czy zleceniobiorca jest zobowiązany do sporządzenia raportu z wykonanego zlecenia

Zleceniobiorca w ramach umowy będzie świadczył na moją rzecz usługi marketingowe. Po zakończeniu wykonywania umowy chciałbym otrzymać szczegółowy raport w tej kwestii. Czy obowiązek sporządzenia takiego raportu wynika bezpośrednio z przepisów czy lepiej – i jeśli tak, to w jaki sposób – określić go w umowie zlecenia?

Po zakończeniu umowy zleceniobiorca powinien złożyć sprawozdanie z przebiegu zlecenia. Umowa zlecenia powinna doprecyzować sposób, formę oraz zakres tego sprawozdania. Pozwoli to Panu nie tylko na otrzymanie sprawozdania, ale przede wszystkim na otrzymanie raportu zawierającego potrzebne mu dane i informacje.

Zleceniobiorca wykonuje na rzecz zleceniodawcy pewne usługi, których stopień zróżnicowania może być bardzo duży. Z tego powodu zleceniodawca chciałby dowiedzieć się o szczegółach realizacji pracy. Zlecenie nie jest umową wynikową i nie polega na uzyskaniu konkretnego rezultatu. Prawidłowa realizacja zobowiązania wykonywanego w ramach zlecenia będzie wynikać ze szczegółowej realizacji postanowień umownych określających, jaki jest zakres czynności, które ma wykonywać zleceniobiorca, i w jaki sposób ma te czynności wykonywać (art. 734 § 1 Kodeksu cywilnego).

Z tych względów Kodeks cywilny nakłada na przyjmującego zlecenie obowiązek udzielania dającemu zlecenie potrzebnych wiadomości o przebiegu realizacji umowy zlecenia jeszcze w trakcie jej realizacji. Natomiast po wykonaniu zlecenia lub po wcześniejszym rozwiązaniu umowy zleceniobiorca powinien złożyć zleceniodawcy sprawozdanie (art. 740 Kodeksu cywilnego).

Sprawozdanie nie musi mieć formy pisemnej. Zwłaszcza przy mniej rozbudowanych zleceniach w praktyce stosuje się jedynie formę ustną.

Korzyści

Zleceniodawca może żądać od zleceniobiorcy po wykonaniu zlecenia złożenia sprawozdania w dowolnej formie.

Często jednak zleceniodawcy może zależeć na otrzymaniu sprawozdania w szczególnej formie, zawierającego istotne dla niego informacje, uwagi itp. o przebiegu wykonywania zlecenia. W tym zakresie należy wprowadzić odpowiednie regulacje do treści umowy. W takim przypadku należy wyraźnie określić nie tylko, w jakiej formie i terminie po zakończeniu umowy zlecenia sprawozdanie ma zostać przedstawione, ale też co szczegółowo powinno zostać w nim uwzględnione.

Autor:

specjalista ds. zatrudnienia

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

dr Dominik Lubasz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »