| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Zwrot kosztów przy umowie-zleceniu

Zwrot kosztów przy umowie-zleceniu

Przepisy obligują zleceniodawcę do zwrotu zleceniobiorcy wszystkich wydatków, jakie ten poniósł w celu wykonania zlecenia. Nie jest to jednak postanowienie bezwzględne, tzn. można w treści umowy kwestię tę uregulować inaczej.

Każda z umów nazwanych i nienazwanych w Kodeksie cywilnym może być dostosowywana do potrzeb stron umowy. W związku z tym zmiana kodeksowych zapisów dotyczących zwrotu zleceniobiorcy wydatków na wykonanie zlecenia może obejmować zarówno modyfikację lub uszczegółowienie tej zasady, jak i całkowite zniesienie tego obowiązku. Warto pamiętać, aby kwestię tę uregulować w umowie, gdyż realizacja prawie każdego zobowiązania polegającego na świadczeniu usług może powodować powstanie po stronie zleceniobiorcy wydatków z tym związanych.

Zakres umowy-zlecenia

W szerokim znaczeniu umowa-zlecenie polega na wykonywaniu określonych czynności (świadczeniu usług) przez zleceniobiorcę (formalnie: przyjmującego zlecenie) na rzecz zleceniodawcy (formalnie: dającego zlecenie). Katalog możliwych do wykonywania w ramach tej umowy prac jest właściwie nieograniczony rodzajowo.

Wykonanie uzgodnionej w umowie czynności w większości przypadków będzie za sobą pociągać konieczność poniesienia pewnych kosztów.

Przykład

Zleceniobiorca w ramach umowy wykonuje usługi marketingowe. Po zakończeniu każdego miesiąca sporządza w związku z tym szczegółowy raport i projekt działań na kolejny miesiąc. Zobowiązany jest do przesłania tych informacji zleceniodawcy w formie papierowej, przesyłką kurierską. W tym przypadku koszty zleceniobiorcy poniesione w związku z realizacją umowy to co najmniej opłata za przesyłkę i materiały biurowe (papier).

Obowiązek zwrotu wydatków

Dający zlecenie powinien zwrócić przyjmującemu zlecenie niezbędne wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, wraz z odsetkami ustawowym.

Jeżeli wykonanie zlecenia wymaga wydatków, dający zlecenie powinien na żądanie przyjmującego udzielić mu odpowiedniej zaliczki.

Należy uznać, że wydatkiem niezbędnym jest wydatek, bez którego poniesienia prawidłowa realizacja ustalonych w umowie czynności nie byłaby możliwa. Wydatki muszą mieć także ścisły związek z treścią zobowiązania zleceniobiorcy wynikającego z umowy-zlecenia. Im bardziej szczegółowo strony określą to zobowiązanie, tym łatwiej będzie ustalić, czy wydatek jest faktycznie ściśle powiązany z prawidłowym wykonywaniem zlecenia.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Artur Dawid Samek

radca prawny, ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »