| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Czy dopiski w umowie zlecenia wprowadzone pod podpisami stron umowy są ważne

Czy dopiski w umowie zlecenia wprowadzone pod podpisami stron umowy są ważne

Zawarliśmy na piśmie umowę zlecenia. Umowa została podpisana przez nas i zleceniobiorcę. Następnie przypomnieliśmy sobie jeszcze o kilku ustaleniach, które zostały dopisane w umowie zlecenia pod podpisami stron. Teraz na podstawie tych zapisów wymagamy od zleceniobiorcy wykonywania dodatkowych zadań w ramach zawartej umowy zlecenia. Jednak on odmówił tłumacząc, że wykracza to poza zawartą umowę. Czy dopiski na umowie pod podpisami stron tej umowy są wiążące?

Treść umowy powinna zostać zakończona podpisem. Wszystkie dopiski znajdujące się pod podpisami stron powinny zostać dla swojej ważności także podpisane przez obie strony zawierające umowę. Wskazane przez Pana ustalenia nie wiążą stron, jeśli nie zostały przez nie potwierdzone.

UZASADNIENIE

Umowa zlecenia może zostać zawarta w dowolnej formie. Jeżeli jednak zlecenie ma się łączyć z pełnomocnictwem do dokonania czynności, do wykonania której jest wymagana szczególna forma, to umowa zlecenia powinna być zawarta w tej szczególnej formie (art. 99 Kodeksu cywilnego). Zatem, zawierając umowę zlecenia możemy ograniczyć się do formy ustnej, ale do celów dowodowych najlepiej zawrzeć ją w formie pisemnej. W praktyce najczęściej strony wybierają pisemną formę umowy zlecenia, wskazując także w treści umowy, że jakiekolwiek jej zmiany dla swojej ważności wymagają formy pisemnej. Ustne porozumienie zmieniające treść umowy staje się w konsekwencji takiego zapisu nieważne.

Zawarcie umowy zlecenia w formie pisemnej wymaga dla swojej ważności podpisów stron ją zawierających. Podpis powinien znaleźć się pod oświadczeniem woli, kończy bowiem to oświadczenie woli (art. 78 Kodeksu cywilnego). Ma to istotne znaczenie w odniesieniu do przedstawionego problemu, ponieważ treść umowy zlecenia, znajdująca się poniżej podpisów stron, nie jest objęta ich oświadczeniami woli. Oznacza to, że wszelkie dopiski znajdujące się w umowie zlecenia pod podpisami stron umowy nie wchodzą w zakres uzgodnień dotyczących wykonywania zlecenia. Nie nakładają zatem na strony umowy obowiązków i nie dają im uprawnień wynikających z tych zapisów.

W praktyce często jest tak, że strony posługują się gotowym wzorem umowy. Umowę zlecenia podpisują w miejscach przewidzianych w tym wzorze na podpisy (np. modyfikując określone postanowienia zawarte we wzorze umowy) i mogą uzupełnić ją w dalszej części (w miejscu kartki, gdzie jest to możliwe). W takich przypadkach, dla zachowania formy pisemnej wymagane jest, by dopiski zostały ponownie potwierdzone przez strony odręcznymi podpisami (gdyż przepisy prawa cywilnego wskazują, że zasadą jest odręczny podpis).

WAŻNE!

Dopiski zawarte pod podpisami stron umowy zlecenia, aby były wiążące, muszą być podpisane przez strony umowy.

Pa prawna

  • art. 78, art. 99 Kodeksu cywilnego.
reklama

Polecamy artykuły

Autor:

specjalista ds. zatrudnienia

Źródło:

INFOR
PIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Xandia

Doradztwo finansowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK