| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > W jaki sposób można ustalić terminy wypłaty wynagrodzenia przy umowie zlecenia

W jaki sposób można ustalić terminy wypłaty wynagrodzenia przy umowie zlecenia

Zawieramy umowę zlecenia na dłuższy okres (rok). Czy w takim przypadku musimy ustalać miesięczne terminy wypłaty wynagrodzenia? Jakie możliwe sposoby ustalenia terminów wypłaty wynagrodzenia przewidują w takim przypadku przepisy i jakie konsekwencje dla zleceniodawcy mogą z nich wynikać?

Przykładowy zapis w umowie zlecenia:

Wynagrodzenie za wykonanie zlecenia zostanie wypłacone po zakończeniu umowy, w ciągu 10 dni od dnia, w którym zleceniobiorca rozliczy się ze zleceniodawcą z powierzonych mu na podstawie § 7 niniejszej umowy narzędzi używanych do wykonywania zlecenia.

W odniesieniu do umowy zlecenia nie obowiązują ochronne przepisy prawa pracy dotyczące terminu wypłaty wynagrodzenia, częstotliwości wypłaty, jak również uniezależniające wypłatę stałego wynagrodzenia pracownika od przychodów pracodawcy (bez względu na sytuację finansową pracodawcy musi on w terminie wypłacić wynagrodzenie). W umowie zlecenia można zatem uzależnić termin wypłaty od pewnych zdarzeń przyszłych. Może to być istotne np. dla firm realizujących projekt współfinansowany ze środków unijnych, gdzie faktyczna płatność następuje niekiedy później niż pierwotnie przewidywano (np. z powodu błędów w dokumentacji rozliczeniowej).

Przykładowy zapis w umowie zlecenia:

Wynagrodzenie określone w pkt 5 umowy zostanie wypłacone w terminie 7 dni od otrzymania przez Zleceniodawcę płatności za realizację umowy zawartej z Przedsiębiorstwem ROL, przy realizacji której współpracować będzie Zleceniobiorca.

Moment faktycznej płatności wynagrodzenia powoduje obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenia społeczne. Świadczenia te płatnik opłaca od przychodu zleceniobiorcy, a więc wówczas, gdy przychód powstanie.

PRZYKŁAD

Strony zawarły umowę zlecenia na okres 6 miesięcy, z płatnością po zakończeniu umowy. Zleceniodawca nie odprowadza w tym przypadku comiesięcznych zaliczek na podatek i składek na ubezpieczenia społeczne za zleceniobiorcę, gdyż po stronie zleceniobiorcy nie powstaje co miesiąc przychód.

Podstawa prawna:

  • art. 744 Kodeksu cywilnego.
reklama

Autor:

specjalista ds. zatrudnienia

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

CBA

Centralne Biuro Antykorupcyjne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »