| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Umowy cywilnoprawne > Jak rozliczyć dodatkową umowę zlecenia zawartą z własnym pracownikiem na kwotę nie wyższą niż 200 zł miesięcznie

Jak rozliczyć dodatkową umowę zlecenia zawartą z własnym pracownikiem na kwotę nie wyższą niż 200 zł miesięcznie

Zatrudniamy pracownika na umowę o pracę z wynagrodzeniem 2500 zł. Potrzebujemy jeszcze kogoś do prac zleconych polegających na zbieraniu od klientów zamówień i wprowadzaniu ich do komputera. Wynagrodzenie ma być ustalone godzinowo. Czy ze względu na obecne opodatkowanie ryczałtowe umów zleceń do 200 zł oraz nieodliczanie składek na ZUS, lepiej będzie przyjąć osobę z zewnątrz, czy zawrzeć dodatkową umowę zlecenia z naszym pracownikiem?

W obu przypadkach nie wystąpi obowiązek poboru podatku zryczałtowanego (dlatego pobrane składki na ZUS będą podlegały odliczeniu od dochodu i podatku). Jeśli jednak podpiszą Państwo umowę zlecenia z osobą niebędącą pracownikiem, będzie trzeba zgłosić ją do odpowiednich ubezpieczeń w ZUS, a następnie co miesiąc rozliczać za nią składki i sporządzać osobne raporty. Przy zaangażowaniu pracownika do dodatkowych zadań unikną Państwo tych formalności.

UZASADNIENIE

Do celów ubezpieczeń społecznych za pracownika uważa się nie tylko osobę pozostającą w stosunku pracy, ale także m.in. osobę wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenia zawartej z własnym pracodawcą. Gdy pracodawca zatrudni swojego pracownika na dodatkową umowę zlecenia, nie zgłasza go odrębnie do ZUS jako zleceniobiorcę. Sporządzając dokumenty rozliczeniowe do ZUS za dany miesiąc musi jedynie sumować uzyskane przez pracownika w tym miesiącu wynagrodzenie z umowy o pracę oraz osiągnięty przychód ze zlecenia. Od łącznej podstawy wymiaru nalicza wszystkie składki na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

W zasadzie potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenia społeczne podlegają odliczeniu od dochodu pracownika. Dzięki tej uldze podstawa opodatkowania jest dla pracownika niższa. Z kolei składka na ubezpieczenie zdrowotne, w części 7,75% podstawy wymiaru, obniża kwotę obliczonego podatku. Tym samym podatnik ma mniejsze zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.

Od 1 stycznia br. zmienił się sposób opodatkowania umów zleceń zawieranych na niewielkie kwoty. Jeśli należności z umowy zlecenia lub umów zlecenia zawartych z tym samym płatnikiem nie przekraczają w miesiącu 200 zł, pobiera się od nich zryczałtowany podatek w wysokości 18% przychodu. W przypadku opodatkowania w formie ryczałtu nie można jednak odliczać składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy opodatkowania, a składki na ubezpieczenie zdrowotne – od zaliczki na podatek.

WAŻNE!

W przypadku opodatkowania ryczałtowego nie można odliczać od podstawy opodatkowania i zaliczki na podatek składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Jednak w razie zawarcia z własnym pracownikiem umowy zlecenia na dodatkowe czynności, wykraczające poza obowiązki wynikające z etatu, do przychodów ze zlecenia nie należy stosować opodatkowania ryczałtowego. Wykluczona jest bowiem możliwość stosowania ryczałtu w odniesieniu do przychodów z umowy zlecenia zawartej między pracownikiem a pracodawcą.

Autor:

specjalista ds. kadr i płac

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Trusiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »