| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.

Badanie Future Workforce Study 2016, przeprowadzone przez firmy Dell i Intel, pokazało, że ta swoboda postrzegana jest jako czynnik wpływający zarówno na poprawę jakości życia, jak i wzrost produktywności w pracy, a zapewnić ją może przede wszystkim technologia. W ujęciu globalnym, dwie najczęściej wymieniane przez pracowników korzyści wynikające z pracy mobilnej, to łatwość skupienia się na wykonywanych zadaniach oraz oszczędność czasu, będąca efektem braku konieczności dojazdu do biura. Zdumiewający odsetek pracowników zdalnych twierdzi, że lubi swoją pracę (w Niemczech - 95%, w Wielkiej Brytanii - 87%), jednak wspomniane badanie wskazało co najmniej dwa istotne problemy związane z wykonywaniem zadań służbowych poza biurem, na które nie znaleźliśmy jeszcze dobrego rozwiązania.

Obowiązki telepracownika i pracodawcy związane z pracą w formie telepracy

Pierwszy z nich dotyczy łatwości oraz wygody spotkań i rozmów twarzą w twarz, której nie sposób dorównać, gdy w kontaktach między ludźmi pośredniczy technologia. Co prawda nie jest to problem globalny, gdyż ankietowani z Chin, Indii czy RPA wcale nie cenią komunikacji bezpośredniej bardziej niż innych form współpracy. Jednak w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Stanach Zjednoczonych i większości krajów na całym świecie preferujemy bezpośrednie rozmowy, co oznacza, że pracownicy zdalni mają gorszą pozycję w interakcji ze współpracownikami.

Drugim istotnym problemem jest zacofanie informatyczne pracodawców, którzy często nie nadążają za potrzebami technologicznymi swoich pracowników. Słabe lub przestarzałe rozwiązania mogą wręcz utrudniać pracę, zamiast zwiększać produktywność. Pracownicy wskazują na usterki techniczne jako główną przyczynę marnowania czasu. W ujęciu globalnym, 35% z nich twierdzi, że rozwiązania, z których korzystają w domu, są bardziej zaawansowane od tych, jakie oferuje im pracodawca, zaś mniej niż 25% jest zdania, że rozwiązania udostępniane w miejscu pracy są bardziej zaawansowane, niż te domowe. Ten trend wyraźnie widać również w Europie. W Niemczech wspomniana różnica jest jeszcze większa: 50% respondentów twierdzi, że w domu korzysta z bardziej zaawansowanych technologii niż w biurze, a 19% znajduje się w odwrotnej sytuacji. Wyraźnie widać jednak rozdźwięk pomiędzy obecnym poziomem produktywności, a tym, jaki byłby dostępny, gdyby firmy szybciej wdrażały nowoczesne rozwiązania.

Błyskawiczny rozwój technologii przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych wpływa na szybkość powstawania i adaptacji biznesowych wersji tych rozwiązań. Rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR) mogą pojawić się w przedsiębiorstwach szybciej, niż nam się wydaje. Aż 61% respondentów w Europie i RPA chętnie skorzystałoby z takich rozwiązań w swojej pracy zawodowej. Najczęściej wymieniane potencjalne zastosowania to rozwijanie nowych umiejętności w realistycznych środowiskach wirtualnych (25%), rozwiązywanie problemów i wysuwanie nowych pomysłów dzięki wizualizacji 3D (18%) oraz prowadzenie prezentacji dla klientów z użyciem realistycznych rozwiązań interaktywnych (15%). Interakcja oparta na rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w większym stopniu przypomina komunikację bezpośrednią, ma więc szansę, by z czasem ją zastąpić. Ta technologia może również zwiększyć produktywność pracowników (zarówno zdalnych, jak i stacjonarnych) poprzez wyświetlanie wszelkich ważnych informacji w polu widzenia w trakcie pracy.

Zobacz także: Praca zdalna

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Autor:

Zdjęcia

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie /Fot. Fotolia
Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie /Fot. Fotolia

Sebastian Antkiewicz, Client Solutions Lead w polskim oddziale firmy Dell
Sebastian Antkiewicz, Client Solutions Lead w polskim oddziale firmy Dell

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Fundacja ITAKA

Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK