| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Ogólne zasady wprowadzania telepracy

Ogólne zasady wprowadzania telepracy

Pracodawca, który chce zatrudnić telepracownika, powinien wcześniej przygotować odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe. Należy do nich zaliczyć m.in. regulamin telepracy, który powinien określać np. sposób kontaktowania się pracodawcy z pracownikiem.

Regulamin telepracy

Podstawowe zasady wykonywania zatrudnienia w formie telepracy muszą być zawarte w przepisach zakładowych – regulaminie telepracy, który może przybrać formę porozumienia pracodawcy i związków zawodowych, albo „zwykłego” regulaminu, wprowadzonego w zakładzie jednostronną decyzją pracodawcy.

Porozumienie ze związkami zawodowymi ma charakter porozumienia normatywnego, będącego źródłem prawa pracy w rozumieniu art. 9 k.p. Z takiego porozumienia mogą bowiem płynąć określone obowiązki, ale i uprawnienia telepracowników.

Regulamin telepracy należy uznać za regulamin odrębny od regulaminu pracy. Jest to istotne dlatego, że chociaż materia obydwu zbiorów przepisów jest zbliżona, to w przypadku regulaminu telepracy występuje znacząca różnica w zakresie treści i sposobu wprowadzenia.

Regulamin telepracy wprowadza pracodawca niezależnie od liczby pracowników. Jedynym warunkiem wprowadzenia regulaminu jest zamiar zatrudnienia telepracowników.

Należy zauważyć, że telepraca jest wykonywana w sposób zdalny, a komunikacja pracownika z pracodawcą odbywa się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Odpada więc kwestia zapewnienia właściwych warunków bhp w miejscu pracy (np. pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia odpowiednich pomieszczeń – najczęściej pracownik wykonuje zadania we własnym domu, gdzie zakres kontroli pracodawcy jest znacznie ograniczony.

Regulamin telepracy powinien określać:

  • czas pracy,
  • zasady kontaktowania się przełożonego z pracownikiem; pracodawca powinien też ustalić kierunek przekazywania danych w razie nieobecności pracownika odpowiedzialnego za odbiór danych od telepracownika,
  • kwestie techniczne dotyczące np. używania poczty elektronicznej, dostępu do intranetu,
  • zasady przekazywania, przechowywania i konsekwencji ujawnienia poufnych danych przekazywanych telepracownikowi.

Kodeks nie zawiera ograniczenia, z którego wynika, że np. pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie ma obowiązku wprowadzania regulaminu telepracy. Z drugiej strony, jeżeli nawet duży pracodawca zatrudniający kilkuset pracowników nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudniać telepracowników, to nie ma obowiązku sporządzania regulaminu telepracy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Wydra

Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »