| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Telepraca a koszty zatrudnienia

Telepraca a koszty zatrudnienia

Świadczenie usług w formie telepracy wiąże się z określonymi kosztami, które pracodawca musi ponieść w związku z tym, że zatrudnia pracownika. Jednak korzystanie z tej formy zatrudnienia oznacza również oszczędności, wynikają one np. z braku konieczności wyposażenia stanowiska pracy.

Telepraca nie zastępuje klasycznego stosunku pracy, stanowi raczej jego uzupełnienie, jako szczególny sposób wykonywania pracy. Kodeks pracy wskazuje, że telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę w warunkach telepracy i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (art. 675 § 2 k.p.).

Telepracownik jest pracownikiem w pełnym tego słowa znaczeniu i dlatego mają do niego zastosowanie wszystkie przepisy prawa pracy, w szczególności Kodeksu pracy, a także wszelkie unormowania odnoszące się do pracowników.

W związku z powyższym w zakresie kosztów pracy ponoszonych przez pracodawcę z tytułu np. ubezpieczeń społecznych czy też rozliczeń podatkowych telepraca nie różni się od zwykłej formy wykonywania pracy.

Jeżeli więc pracodawca zatrudnia pracownika na zasadzie telepracy, wówczas ma wobec niego takie same zobowiązania jak każdy inny pracodawca. Dotyczy to w szczególności obowiązku wypłaty wynagrodzenia za pracę oraz opłacenia wszystkich składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczek na podatek dochodowy.

Telepracownikowi przysługuje bowiem wynagrodzenie za pracę na zasadach określonych dla innych zatrudnionych. W taki sam sposób jest on rozliczany – odprowadzane są takie same składki ZUS i zaliczki podatkowe jak w przypadku innych zatrudnionych.

Do telepracowników, mimo niewykonywania pracy „w zakładzie”, odnoszą się wszystkie przepisy prawa pracy obowiązujące u danego pracodawcy – jeżeli jest on zobowiązany do ich wydania. W szczególności dotyczy to zasad organizacji pracy, zawartych w regulaminie pracy (zwłaszcza godzin rozpoczęcia i zakończenia czynności służbowych), oraz wynagrodzeń określonych w regulaminach wynagradzania.

Obowiązkowe koszty po stronie pracodawcy

Obecnie unormowania dotyczące telepracy nakładają na pracodawcę dodatkowe obowiązki w przypadku zatrudnienia pracownika.

I tak, zgodnie z art. 6711 § 1 k.p. pracodawca jest zobowiązany:

  • dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy, spełniający odpowiednie wymagania techniczne, wskazane w przepisach bhp, m.in. w art. 215–219 k.p.,
  • ubezpieczyć sprzęt,
  • pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
  • zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu.

Należy jednak zaznaczyć, że strony mogą określić inne zasady telepracy w odrębnej umowie.

Powyższe oznacza, że pracodawca jest przede wszystkim zobowiązany zapewnić, aby stosowane w telepracy maszyny i urządzenia techniczne (art. 215 k.p.):

  • zapewniały bezpieczne i higieniczne warunki pracy, w szczególności zabezpieczały pracownika przed urazami, działaniem niebezpiecznych substancji chemicznych, porażeniem prądem elektrycznym, nadmiernym hałasem, działaniem drgań mechanicznych i promieniowania oraz szkodliwym i niebezpiecznym działaniem innych czynników środowiska pracy,
  • uwzględniały zasady ergonomii.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Kędzia

Przemysław Kędzia, prezes Business Media Software Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »