| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Telepraca a koszty zatrudnienia

Telepraca a koszty zatrudnienia

Świadczenie usług w formie telepracy wiąże się z określonymi kosztami, które pracodawca musi ponieść w związku z tym, że zatrudnia pracownika. Jednak korzystanie z tej formy zatrudnienia oznacza również oszczędności, wynikają one np. z braku konieczności wyposażenia stanowiska pracy.

Dotyczy to nie tylko komputerów (laptopów, netbooków, tabletów), ale i smartfonów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń peryferyjnych, typu drukarki, faksy, skanery czy urządzenia wielofunkcyjne (wieloczynnościowe drukarki, mające też funkcję skanera i kserokopiarki, niekiedy też zastępujące faks).

Niedopuszczalne jest przekazywanie do użytkowania telepracownikowi sprzętu, który nie spełnia wymagań technicznych, dotyczących zwłaszcza oceny zgodności określonych w odrębnych przepisach. Odnosi się to w szczególności do komputerów i telefonów komórkowych.

Wszystkie użytkowane przez telepracownika sprzęty powinny mieć odpowiednie certyfikaty techniczne i być dopuszczone do obrotu w Polsce.

PRZYKŁAD

Spółka X zatrudnia w formie telepracy 2 przedstawicieli handlowych, działających w 4 województwach. Do ich zadań należy praca z klientami i przekazywanie im ofert. Poza zwrotem kosztów używania prywatnych samochodów do celów służbowych (spółka podpisała stosowne umowy) spółka wyposażyła ich również w niezbędny w telepracy sprzęt: netbooki, przenośne drukarki oraz telefony komórkowe. Koszt jednego z takich „zestawów” wyniósł łącznie 2000 zł. Ponadto spółka ponosi także koszty wyposażenia komputerów w stosowne oprogramowanie i zapewnienie serwisu technicznego. Koszt oprogramowania i usług informatycznych związanych z instalacją sprzętu wyniósł 2500 zł od jednego pracownika. Tym samym pracodawca na sprzęt musiał ponieść koszty wynoszące łącznie 4500 zł na jednego telepracownika.

Umowa z telepracownikiem o użytkowanie własnego sprzętu

Istnieje oczywiście możliwość obniżenia takich kosztów przez wykorzystanie sprzętu komputerowego i telefonu należącego do telepracownika. W takim wypadku pracodawca musi podpisać z telepracownikiem stosowną umowę określającą zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika. Sprzęt używany przez telepracownika musi jednak odpowiadać przyjętym w naszym kraju standardom technicznym. Pracodawca powinien więc zapewnić sobie możliwość skontrolowania sprzętu i ewentualnego polecenia jego wymiany bądź serwisowania we wskazanym przez pracodawcę serwisie technicznym. Koszty takiego dostosowania sprzętu, a w szczególności właściwego oprogramowania, powinien ponosić pracodawca.

Możliwe oszczędności

Pracodawca, zatrudniając telepracowników, może uzyskać następujące oszczędności:

  • pozostawienie tej samej powierzchni biura, a nawet jej zmniejszenie przy równoczesnym zwiększeniu liczby zatrudnionych,
  • zmniejszenie zużycia prądu i sprzętów w firmie,
  • brak konieczności urządzania kolejnych stanowisk pracy (np. zakup mebli, komputerów, przyborów do pisania i innych materiałów biurowych),
  • możliwość zatrudniania osób w różnych miejscach kraju (a nawet za granicą) bez konieczności tworzenia i urządzania nowych biur czy placówek.

Podstawa prawna:

  • art. 675, art. 6711 § 1, art. 215–219 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94, ost. zm. DzU z 2013 r. poz. 2).

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kapała-Sokalska

Adwokat, właściciel Kancelarii Adwokackiej AKS

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »