| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Zatrudnianie osób niepełnosprawnych w urzędach

Zatrudnianie osób niepełnosprawnych w urzędach

Znowelizowana ustawa o służbie cywilnej zawiera uregulowania umożliwiające zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w służbie cywilnej, urzędach państwowych, jak również jednostkach samorządowych.

W wyniku nowelizacji przepisów w ogłoszeniu o naborze na wolne stanowisko będzie konieczne podanie dodatkowo:

  • informacji o warunkach pracy na danym stanowisku pracy,
  • informacji o tym, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w urzędzie, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%.

Każda osoba niepełnosprawna, która chce skorzystać z pierwszeństwa w zatrudnieniu, powinna przedłożyć kopie dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność. Szczegółowe zasady realizacji pierwszeństwa w zatrudnieniu niepełnosprawnych określają kierownicy danego urzędu.

Znowelizowane zasady naboru dotyczą również naboru na wyższe stanowisko w służbie cywilnej. Ogłoszenie o takim naborze publikuje się w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu oraz w Biuletynie Kancelarii (np. Prezesa Rady Ministrów)

Przykład

W urzędzie wojewódzkim w S. zwolniło się stanowisko głównego księgowego. Dotychczasowy pracownik przeszedł na emeryturę. Konieczne stało się ogłoszenie naboru na to stanowisko. W ogłoszeniu o naborze zamieszczono informację o warunkach pracy na danym stanowisku oraz możliwości zatrudnienia osoby niepełnosprawnej z uwagi na to, że wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w tym urzędzie wynosi mniej niż 6%. Aplikację złożyło 10 osób, w tym 2 osoby niepełnosprawne.

Po przeprowadzonej rekrutacji wybrano osobę niepełnosprawną, mimo że uzyskała dopiero 3 pozycję z liczbą punktów 97. Stało się tak, gdyż znowelizowane przepisy ustawy umożliwiają wybór pracownika niepełnosprawnego na stanowisko urzędnicze, mimo zdobycia przez niego niższej liczby punktów od innych uczestników rekrutacji.

Urzędy państwowe

Pierwszeństwo zatrudnienia w urzędach państwowych, takich jak kancelaria: Sejmu, Senatu, Prezydenta czy Prezesa Rady Ministrów, w biurze: Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka ustawa gwarantuje osobom niepełnosprawnym, jeżeli niepełnosprawny kandydat spełnia wymagania na dane stanowisko, a ponadto wskaźnik zatrudnienia niepełnosprawnych w danym urzędzie w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym następuje upublicznienie ogłoszenia o naborze jest niższy niż 6%. Szczegółowe zasady naboru ustalają dyrektorzy tych jednostek. A zatem to oni zdecydują o sposobie ustalania pierwszeństwa w przyjmowaniu do pracy niepełnosprawnych kandydatów. Ustalone zasady naboru przez kierowników muszą preferować osoby niepełnosprawne (art. 2 ustawy zmieniającej).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Lange

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »