| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Warunki stosowania telepracy

Warunki stosowania telepracy

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, nie musi przekazywać firmowego sprzętu. Wystarczy, że podpisze z pracownikiem umowę dotyczącą wykorzystania sprzętu pracownika.

Rozmowa z Radosławem T. Skowronem, adwokatem z kancelarii KKPW Adwokaci Spółka Partnerska.

Czy, zatrudniając w formie telepracy osoby niepełnosprawne, pracodawca musi spełnić jakieś dodatkowe warunki, np. zadbać w specjalny sposób o miejsce pracy takiej osoby?

- Nie, zatrudniając osobę niepełnosprawną w formie telepracy, pracodawca nie musi ponosić dodatkowych kosztów związanych z przystosowaniem miejsca pracy takiego pracownika.

Przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych stanowią, że pracownicy, wobec których został orzeczony umiarkowany albo znaczny stopień niepełnosprawności, mogą zostać zatrudnieni przez pracodawcę, który nie zapewnia warunków pracy chronionej, w przypadku zatrudnienia w formie telepracy.

Tym samym przy zatrudnieniu niepełnosprawnego pracownika w formie telepracy nie wymaga się od pracodawcy spełniania dodatkowych warunków wynikających z faktu niepełnosprawności danego pracownika. Przepisy zostały zliberalizowane właśnie w tym celu, aby pracodawcy chętniej korzystali z takiej formy zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Czy możliwe jest, że pracownik będzie korzystał z własnego sprzętu, a nie pracodawcy?

- Tak, pracownik może korzystać z własnego sprzętu. Zasadą wyrażoną w Kodeksie pracy jest dostarczanie przez pracodawcę pracownikowi wszystkich niezbędnych narzędzi pracy. Dotyczy to zarówno tradycyjnej formy świadczenia pracy, jak i telepracy. Jednak nie ma żadnych prawnych przeszkód, aby pracodawca i pracownik skierowany do świadczenia pracy w formie telepracy umówili się, że taki pracownik będzie wykonywał swoje obowiązki zawodowe, korzystając z własnego sprzętu, np. telefonu, komputera, skanera, drukarki itp.

Przepisy Kodeksu pracy przewidują, że w takiej sytuacji pracodawca i pracownik mogą zawrzeć odrębną umowę, która ureguluje zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika.

Umowa może regulować wszelkie kwestie związane z udostępnieniem przez telepracownika swojego sprzętu na potrzeby zakładu pracy, na przykład może regulować wysokość wynagrodzenia za oddanie własnego sprzętu do dyspozycji pracodawcy. Trzeba jednak podkreślić, że pracodawca i telepracownik nie mają obowiązku zawierania odrębnej umowy dotyczącej zasad wykorzystywania sprzętu pracownika. W praktyce bardzo często pracownik po prostu zgłasza pracodawcy, że chciałby pracować np. na własnym komputerze, a pracodawca (w dowolnej formie) wyraża na to zgodę.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

OMEGA Kancelarie Prawne

Ekspert w dziedzinie ubezpieczeń i odszkodowań

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »