| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Warunki stosowania telepracy

Warunki stosowania telepracy

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, nie musi przekazywać firmowego sprzętu. Wystarczy, że podpisze z pracownikiem umowę dotyczącą wykorzystania sprzętu pracownika.

Istotne jest tylko to, że jeśli telepracownik posługuje się własnym sprzętem do realizacji służbowych obowiązków, wówczas sprzęt taki musi spełniać wymagania określone w przepisach bhp. Pracodawca powinien zweryfikować, czy rzeczywiście sprzęt pracownika spełnia takie kryteria.

Telepraca polega na wykonywaniu obowiązków pracowniczych poza siedzibą firmy. Czy pracodawca ma prawo żądać od pracownika stawiania się w biurze, np. dwa razy w tygodniu?

- Tak, pracodawca może w taki właśnie sposób uregulować świadczenie pracy przez danego pracownika w formie telepracy. Wszystko zależy od tego, jak zasady realizacji telepracy zostaną określone w regulaminie telepracy bądź w porozumieniach zawieranych z pracownikami zainteresowanymi taką formą pracy.

Telepraca to przede wszystkim praca wykonywana z dala od konwencjonalnego miejsca zatrudnienia, przy zastosowaniu współczesnych technologii informatycznych. Przepisy Kodeksu pracy wskazują, że praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy. Nie oznacza to, że pracownik pracujący w formie telepracy musi cały czas świadczyć pracę, będąc poza zakładem pracy. Przykładowo pracownik może przez trzy dni w tygodniu pracować w domu, a w pozostałe dni świadczyć pracę w siedzibie pracodawcy.

A więc telepraca może być wykonywana częściowo poza zakładem pracy, a częściowo w zakładzie pracy. Pracodawca i pracownik mają tu swobodę w określeniu zasad świadczenia pracy.

W jaki sposób ustalać pracę wykonywaną w nadgodzinach. Czy możliwa jest kontrola telepracownika?

- Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika w miejscu wykonywania pracy. Należy pamiętać, że do telepracy stosuje się w pełni regulacje Kodeksu pracy o czasie pracy, w tym o normach i systemach czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, okresach odpoczynku, porze nocnej oraz pracy w niedziele i święta. W konsekwencji pracodawca powinien określić w regulaminie telepracy lub w indywidualnym porozumieniu dotyczącym telepracy sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy, tak aby możliwe było prowadzenie pełnej ewidencji czasu pracy.

Fundamentalną kwestią dla każdego pracodawcy, który ma ograniczone możliwości bieżącej i bezpośredniej weryfikacji czasu pracy telepracownika jest praca w godzinach nadliczbowych. W celu stworzenia w miarę precyzyjnej dokumentacji czasu pracy i godzin nadliczbowych telepracownika niezbędne jest opracowanie mechanizmów potwierdzania obecności na stanowisku pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Chrzanowska

Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Biznesu w ING Lease.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »