| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Warunki stosowania telepracy

Warunki stosowania telepracy

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, nie musi przekazywać firmowego sprzętu. Wystarczy, że podpisze z pracownikiem umowę dotyczącą wykorzystania sprzętu pracownika.

Istotne jest tylko to, że jeśli telepracownik posługuje się własnym sprzętem do realizacji służbowych obowiązków, wówczas sprzęt taki musi spełniać wymagania określone w przepisach bhp. Pracodawca powinien zweryfikować, czy rzeczywiście sprzęt pracownika spełnia takie kryteria.

Telepraca polega na wykonywaniu obowiązków pracowniczych poza siedzibą firmy. Czy pracodawca ma prawo żądać od pracownika stawiania się w biurze, np. dwa razy w tygodniu?

- Tak, pracodawca może w taki właśnie sposób uregulować świadczenie pracy przez danego pracownika w formie telepracy. Wszystko zależy od tego, jak zasady realizacji telepracy zostaną określone w regulaminie telepracy bądź w porozumieniach zawieranych z pracownikami zainteresowanymi taką formą pracy.

Telepraca to przede wszystkim praca wykonywana z dala od konwencjonalnego miejsca zatrudnienia, przy zastosowaniu współczesnych technologii informatycznych. Przepisy Kodeksu pracy wskazują, że praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy. Nie oznacza to, że pracownik pracujący w formie telepracy musi cały czas świadczyć pracę, będąc poza zakładem pracy. Przykładowo pracownik może przez trzy dni w tygodniu pracować w domu, a w pozostałe dni świadczyć pracę w siedzibie pracodawcy.

A więc telepraca może być wykonywana częściowo poza zakładem pracy, a częściowo w zakładzie pracy. Pracodawca i pracownik mają tu swobodę w określeniu zasad świadczenia pracy.

W jaki sposób ustalać pracę wykonywaną w nadgodzinach. Czy możliwa jest kontrola telepracownika?

- Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika w miejscu wykonywania pracy. Należy pamiętać, że do telepracy stosuje się w pełni regulacje Kodeksu pracy o czasie pracy, w tym o normach i systemach czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, okresach odpoczynku, porze nocnej oraz pracy w niedziele i święta. W konsekwencji pracodawca powinien określić w regulaminie telepracy lub w indywidualnym porozumieniu dotyczącym telepracy sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy, tak aby możliwe było prowadzenie pełnej ewidencji czasu pracy.

Fundamentalną kwestią dla każdego pracodawcy, który ma ograniczone możliwości bieżącej i bezpośredniej weryfikacji czasu pracy telepracownika jest praca w godzinach nadliczbowych. W celu stworzenia w miarę precyzyjnej dokumentacji czasu pracy i godzin nadliczbowych telepracownika niezbędne jest opracowanie mechanizmów potwierdzania obecności na stanowisku pracy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »