| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Praca tymczasowa > Zatrudnianie pracowników tymczasowych – ograniczenia

Zatrudnianie pracowników tymczasowych – ograniczenia

Zatrudnianie pracowników tymczasowych jest korzystne dla pracodawców. Część obowiązków wynikających z zatrudniania przejmuje agencja pracy tymczasowej. Dodatkowa umowa z dotychczasowym pracodawcą wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami.

Zatrudnienie tymczasowe wydaje się korzystną alternatywą związaną możliwością elastycznej organizacji pracy i czasu pracy. Pracodawca korzystający z pracy pracowników tymczasowych ma zmniejszoną ilość obowiązków, jakie wynikają z zatrudniania osób na podstawie stosunku pracy. Część tych obowiązków przejmuje bowiem agencja pracy tymczasowej. W przypadku agencji pracy może pojawić się pokusa skorzystania z ich usług przy udziale pracowników tymczasowych zatrudnionych równocześnie w Spółce.

Przykładowo, spółka zatrudniająca pracowników świadczących pracę m.in. w niedziele i święta może w określonych przypadkach skorzystać z usług agencji pracy tymczasowej. Pytanie, czy pracownikami tymczasowymi w takim przypadku mogą być pracownicy zatrudnieni równocześnie w spółce?

Zobacz również serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Kilka umów o pracę

Przepisy prawa pracy nie zakazują świadczenia pracy na podstawie więcej niż jednej umowy o pracę, u tego samego lub u różnych pracodawców. Należy przy tym zaznaczyć, że nawiązanie dwóch umów o pracę z tym samym i z różnymi pracodawcami oznacza dwa odrębne stosunki pracy powodujące określone uprawnienia w każdym z nich.

Podstawowymi elementami konstrukcji stosunku pracy, służącymi ochronie interesów pracownika, jest ustalenie limitów i ograniczeń w przedłużaniu dobowego, tygodniowego i rocznego czasu pracy. Zgodnie z treścią art. 129 k.p. czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. Co więcej, Kodeks pracy gwarantuje pracownikowi w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Takie unormowanie ma na celu zapewnienie możliwości zregenerowania sił oraz pozwala na efektywne łączenie pracy zawodowej z życiem prywatnym.

Czasem wolnym pracownik może jednak dysponować według swojego uznania. Może zatem wykonywać pracę na dodatkowym etacie czy w formie umowy cywilnoprawnej.

Polecamy również: Umowa o pracę tymczasową a dłuższy okres wypowiedzenia

Umowy z dotychczasowym pracodawcą - ograniczenia

W przypadku umów z dotychczasowym pracodawcą istnieją jednak dodatkowe ograniczenia. Przede wszystkim nie zawsze dodatkowe zatrudnienie jest możliwe. Za stanowiskiem Sądu Najwyższego należy zwrócić uwagę na fakt, że z tym samym pracodawcą, w zakresie wykonywania pracy tego samego rodzaju, pracownik może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy (por. wyrok Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 13 marca 1997, sygn. akt I PKN 43/97). Zawieranie z własnym pracownikiem dodatkowej (drugiej) umowy o pracę za normalnym wynagrodzeniem jest zatem dopuszczalne wyjątkowo, gdy chodzi o rodzaj pracy wyraźnie inny niż uzgodniony w podstawowym czasie pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Kwapisz

Radca prawny.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »